Foto: KCNA/Kyodo

SEOUL – Korea Utara dipercayai melepaskan dua peluru berpandu balistik jarak dekat sehingga mengundang kecaman daripada Amerika Syarikat (AS).

Ini kerana negara itu sudah melakukan ujian peluru berpandu pusingan keenam bulan ini.

Siri ujian itu adalah antara peluru berpandu paling banyak yang pernah dilancarkan oleh Korea Utara dalam sebulan, kata penganalisis.

Ketua Turus Bersama Korea Selatan (JCS) berkata, ia telah mengesan pelancaran dua peluru berpandu balistik pada kira-kira 8 pagi (2300 GMT) dekat Hamhung, di pantai timur Korea Utara.

Senjata itu bergerak kira-kira 190 kilometer pada ketinggian 20 kilometer, tambah JCS.

Korea Utara yang mengulas pelancaran senjata nuklear pada bulan ini berkata, ia akan memperkukuh pertahanannya terhadap Amerika Syarikat dan mempertimbangkan untuk menyambung semula ‘semua aktiviti yang digantung sementara’ merujuk jelas kepada moratorium yang dilaksanakan ke atas ujian senjata nuklear dan peluru berpandu jarak jauh.

Pelancaran itu dibuat selepas Korea Utara melepaskan dua peluru berpandu jelajah ke laut di luar pantai timurnya pada hari Selasa, sekali gus menambah ketegangan di kawasan serantau.

Pada awal bulan itu, Korea Utara menguji peluru berpandu berpandu taktikal, dua “peluru berpandu hipersonik” yang berkelajuan tinggi dan bergerak selepas berlepas dan sistem peluru berpandu yang dibawa kereta api. – Reuters (https://www.reuters.com/world/china/nkorea-fires-projectile-into-sea-off-east-coast-skorea-says-2022-01-26/)