William Ng

KUALA LUMPUR – Sistem upah atau gaji di Malaysia perlu diselaraskan dengan Sistem Upah Yang Dikaitkan dengan Produktivti (PLWS) dan bukannya berasaskan masa.

Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SAMENTA) berkata, di negara yang lebih maju, seperti Australia, adalah perkara biasa bagi pekerja dibayar berdasarkan pengeluaran.

Pembersih bilik di hotel, misalnya, dibayar mengikut bilangan bilik yang dibersihkan setiap hari dan bukannya berapa jam yang dilakukan.

”Apabila kadar penghunian tinggi, pendapatan pekerja tersebut akan melonjak dan secara langsungnya beliau dapat menikmati kemakmuran bersama majikannya.

”Model gaji berdasarkan pengeluaran ini telah berjaya dilaksanakan di dalam industri e-panggilan tempatan, dimana pemandu dibayar untuk setiap hantaran dan bukannya sekadar mengikut jumlah waktu bekerja.

”Sistem gaji yang dikaitkan dengan produktiviti, dan bukannya gaji mínimum, merupakan cara terbaik untuk memastikan perniagaan kita terutamanya PKS dapat mengharungi cabaran ekonomi akan datang, dan pada masa yang sama, pekerja dapat berkongsi kemakmuran ekonomi kita,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Sumber Manusia baru-baru ini yang berkata gaji minimum akan dinaikkan kepada 'sekitar RM 1,500' menjelang akhir tahun 2022.

Oleh itu, Presidennya, William Ng berkata, kerajaan pelu menumpukan perhatian kepada pembaharuan undang-undang buruh selari dengan perkembangan ekonomi gig dan ekonomi pasca-pandemik bukan gaji minimum.

Katanya, pihaknya tidak menentang sebarang kenaikan yang munasabah dalam gaji minimum, namun menggesa kerajaan untuk menyelaraskan sebarang kenaikan tersebut dengan pertumbuhan dalam Keluran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan produktiviti buruh.

Produktiviti buruh Malaysia merosot sebanyak 5.6 peratus pada suku ketiga 2021.

”Seeloknya, kita perlu mengaitkan gaji dengan produktiviti supaya golongan pekerja kita dapat menikmati kemakmuran bersama apabila ekonomi negara bertambah baik.

”Sistem upah yang dikaitkan dengan produktiviti atau PLWS, yang dipromosikan oleh Kementerian Sumber Manusia sendiri mendapat banyak minat dari kalangan perniagaan, termasuk PKS.

”Walau bagaimanapun, undang-undang buruh kita, termasuk Akta Kerja 1955, masih berasaskan masa. Ini bermakna sebarang perlaksaan PLWS perlu mengambil kira gaji bulanan yang berasaskan masa, dan bukannya sekadar berdasarkan produktiviti,” ujarnya yang mengulas cadangan kenaikan gaji. – MalaysiaGazette