Gambar hiasan

NEW YORK – Minyak melonjak pada hari Jumaat mengakhiri dagangan minggu ini pada paras tertinggi ketika pencerobohan Rusia ke atas Ukraine semakin rancak dan pembeli minyak tidak membeli daripada pengeksport minyak mentah kedua terbesar di dunia.

Harga minyak mentah mencatatkan kenaikan mingguan terbesar sejak pertengahan 2020, dengan penanda aras Brent naik 21% dan minyak mentah AS meningkat 26%.

Niaga hadapan minyak ditutup pada paras yang tidak dilihat sejak 2013 dan 2008.

Minyak melonjak sepanjang minggu apabila AS dan sekutunya mengenakan sekatan ke atas Rusia walaupun tidak bertujuan untuk menyekat penjualan minyak dan gas Rusia, namun menghimpit industrinya dan mengancam masalah bekalan yang semakin meningkat dalam beberapa bulan akan datang.

Niaga hadapan Brent naik AS$7.65, atau 6.9%, untuk ditutup pada AS$118.11 (kira-kira RM493.46) setong, manakala minyak mentah AS West Texas Intermediate (WTI) naik AS$8.01, atau 7.4%, berakhir pada AS$115.68.

Itu merupakan penutupan tertinggi bagi Brent sejak Februari 2013 dan untuk WTI sejak September 2008.

Pada minggu itu, Brent meningkat kepada urus niaga harian tertinggi sejak Mei 2012 dan WTI tertinggi sejak September 2008.

Rusia mengeksport empat juta hingga lima juta tong minyak setiap hari, menjadikannya pengeksport minyak mentah kedua terbesar di dunia selepas Arab Saudi.

Peniaga hampir tidak dapat menjual minyak Rusia sepanjang minggu, dengan Shell plc pada hari Jumaat satu-satunya pembeli terkenal kargo Rusia, dengan harga diskaun tinggi AS$28 kepada minyak mentah fizikal Brent. – Reuters (https://www.reuters.com/business/energy/oil-rebounds-escalating-ukraine-conflict-raises-supply-concerns-2022-03-04/)