Seorang pekerja penghantaran makanan menyerahkan bungkusan kepada seorang wanita yang disekat pergerakan di tengah-tengah penularan Covid-19 di Shanghai, China

SHANGHAI – Shanghai melaporkan hampir 25,000 jangkitan Covid-19 pada hari Ahad, ketika penduduk bandar paling ramai di China menyuarakan aduan tentang makanan dan kekurangan bekalan makanan asas serta kebimbangan lebih banyak bandar mungkin berada dalam situasi yang sama tidak lama lagi.

Jalan-jalan di hab kewangan yang menjalani sekatan pergerakan dengan 26 juta orang kekal dalam sekatan di bawah dasar “toleransi sifar” yang membenarkan hanya pekerja penjagaan kesihatan, sukarelawan, kakitangan penghantaran atau mereka yang mempunyai kebenaran khas untuk keluar.

Bilangan kes Shanghai adalah kecil berbanding beberapa bandar di seluruh dunia, tetapi ia sedang memerangi wabak Covid-19 yang paling teruk di China sejak virus itu muncul di pusat bandar Wuhan pada 2019.

Daripada kes tempatan yang dilaporkan Shanghai pada Ahad, 1,006 adalah bergejala manakala 23,937 dikelaskan sebagai asimtomatik, yang dikira secara berasingan oleh China.

Bandar ini telah menjadi tempat ujian, mengesan dan mengkuarantin secara berpusat semua individu yang positif Covid-19 untuk membendung penyebaran koronavirus.

Sekatan jalan telah menyekat bekalan makanan dan keperluan lain.

Banyak pasar raya telah ditutup dan beribu-ribu penghantaran tidak dapat dibawa masuk.

Akses kepada rawatan perubatan juga menjadi kebimbangan.

Video dalam talian menunjukkan penduduk bergelut dengan anggota keselamatan dan kakitangan perubatan dengan penghuni menjerit bahawa mereka memerlukan makanan. – Reuters (https://www.reuters.com/world/china/shanghai-covid-cases-keep-rising-food-supply-problems-persist-2022-04-10/)