Reaksi Kim Jong Un selepas memantau ujian peluru berpandu taktikal pada 16 April 2022. Foto KCNA

SEOUL – Pemimpin Korea Utara Kim Jong Un meninjau ujian bedilan senjata berpandu taktikal baharu yang bertujuan meningkatkan keupayaan nuklear negara itu, lapor Agensi Berita Pusat Korea Utara (KCNA).

Laporan itu dibuat ketika terdapat tanda-tanda Korea Utara menyambung semula ujian nuklear tidak lama lagi, menurut pegawai Korea Selatan dan Amerika Syarikat selepas Kim melakasanakan ujian peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) bulan lepas.

Tentera Korea Selatan pada hari Ahad berkata, telah mengesan dua peluru yang dilancarkan lewat hari Sabtu dari pantai timur utara ke arah laut yang terbang kira-kira 110km hingga 25km dan kelajuan maksimum kurang daripada 4 Mach.

“Sistem senjata berpandu taktikal jenis baharu… amat penting dalam meningkatkan secara drastik kuasa tembakan unit artileri jarak jauh barisan hadapan dan meningkatkan kecekapan dalam operasi nuklear taktikal Republik Korea Utara,” kata agensi berita negara itu.

KCNA tidak menyatakan bila ujian itu berlaku dan tidak memberikan butiran peluru berpandu terbabit.

Selepas membimbing ujian itu, Kim “memberi arahan penting untuk meningkatkan lagi keupayaan pertahanan dan pasukan tempur nuklear negara”, kata KCNA.

Ankit Panda, seorang felo kanan di Carnegie Endowment for International Peace yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS)  berkata,senjata itu berkemungkinan peluru berpandu balistik jarak dekat dan sistem penghantaran senjata nuklear taktikal pertama di Korea Utara.

Korea Utara mempunyai keperluan domestik untuk membuat dan menyempurnakan senjata yang dipesan oleh Kim Jong Un walaupun apa yang dilakukan atau tidak dilakukan oleh AS.

Ujian itu memberitahu orang ramai bahawa Korea Utara kuat, kata Duyeon Kim, pakar Korea Utara di AS- berasaskan Pusat Keselamatan Amerika Baru.

Satu sebab untuk masa itu mungkin untuk membantah latihan ketenteraan bersama AS-Korea Selatan yang dijangkakan, tambahnya.

Latihan bedilan itu untuk “memastikan kami mengekalkan kesediaan kami di sini dalam menyokong Perikatan Republik Korea-AS”, kata bahagian itu di Twitter, menggunakan inisial nama rasmi Korea Selatan.

Pegawai AS dan Korea Selatan telah mencatat aktiviti di tapak ujian nuklear Punggye-ri di Utara yang boleh menjadi persediaan untuk ujian, walaupun masa dan sifat ujian itu tidak jelas.

Wakil khas AS Sung Kim dijadualkan di Seoul pada hari Isnin untuk lawatan lima hari untuk membincangkan tindak balas terhadap pelancaran peluru berpandu Korea Utara baru-baru ini dengan rakan sejawatannya dari Korea Selatan.

Amerika Syarikat telah berkata, ia terbuka untuk berunding dengan Korea Utara pada bila-bila masa dan tanpa prasyarat, tetapi Pyongyang setakat ini telah menolak cadangan itu, menuduh Washington mengekalkan dasar bermusuhan seperti sekatan dan latihan ketenteraan. – Reuters (https://www.reuters.com/world/asia-pacific/nkorean-leader-observes-new-weapons-test-enhance-nuclear-capabilities-kcna-2022-04-16/)