Pasukan polis sempadan Israel meronda sebuah lorong di Kota Lama Baitulmaqdis . Foto Reuters

AMMAN – Israel harus memikul tanggungjawab penuh atas “kesan serius” daripada ketegangan yang memuncak di perkarangan Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis.

Langkah berterusan Israel untuk mengubah status quo sejarah dan undang-undang Masjid Al-Aqsa mencerminkan pelanggaran undang-undang antarabangsa yang berbahaya, menjejaskan semua usaha untuk mengekalkan gencatan senjata untuk keamanan dan keselamatan serantau, menurut jurucakap Kementerian Luar Jordan, Haitham Abu Al-Foul.

Mengutuk Israel kerana menyerbu Masjid Al-Aqsa dan menghalau jemaah dari masjid, Al-Foul menggesa masyarakat antarabangsa memikul tanggungjawab masing-masing dan mengambil tindakan segera untuk menekan Israel supaya menghentikan amalan tersebut.

Perkarangan Masjid Al-Aqsa adalah tapak suci bagi umat Islam dan Yahudi dan masjid itu kini berada di bawah jagaan keluarga diraja Jordan.

Sementara itu, di Ankara, Presiden Turki Tayyip Erdogan mengutuk “campur tangan Israel ke atas jemaah” di masjid Al-Aqsa Baitulmaqdis.

“Ketika menghubungi Mahmood Abbas, saya menyatakan bahawa saya mengutuk sekeras-kerasnya campur tangan Israel terhadap jemaah di Masjid Al-Aqsa dan kami akan menentang sebarang provokasi dan ancaman.

“Turki sentiasa bersama-sama Palestin,” kata Erdogan di Twitter.

Kenyataan Erdogan dibuat di tengah-tengah usaha Turki dan Israel dalam beberapa minggu kebelakangan ini untuk menormalkan hubungan mereka yang telah lama tegang.

Pada hari Jumaat, sekurang-kurangnya 152 rakyat Palestin cedera dalam pertempuran dengan polis rusuhan Israel dalam perkarangan masjid Al-Aqsa.

Peningkatan keganasan itu menimbulkan kebimbangan akan menyebabkan konflik antara Palestin dan Israel semakin meluas.

Kebanyakan kecederaan rakyat Palestin disebabkan oleh peluru getah, bom tangan yang mengejutkan dan dipukul dengan kayu polis, kata Bulan Sabit Merah Palestin.

Erdogan berkata, beliau telah membincangkan perkembangan Al-Aqsa dengan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Antonio Guterres, sambil menambah, “campur tangan dan provokasi” Israel tidak boleh diterima.

Mereka juga membincangkan kemungkinan langkah bersama untuk keamanan serantau, tambah Erdogan.

Turki pada masa lalu telah melancarkan pelbagai inisiatif dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) terhadap tindakan Israel terhadap Palestin dan dasarnya mengenai Baitulmaqdis atau statusnya.

Kompleks Al-Aqsa terletak di atas dataran Kota Lama Baitulmaqdis Timur, yang ditawan oleh Israel dalam perang Timur Tengah 1967 dan dikenali oleh umat Islam sebagai al-Haram al-Sharif, atau The Noble Sanctuary dan Yahudi sebagai Kuil Gunung. – Agensi