Para pemandu di Korea Selatan melancarkan mogok menuntut kenaikan gaji. Foto The Korea Times

SEOUL – Purata penghantaran harian produk petrokimia Korea Selatan telah menjunam sebanyak 90 peratus sejak mogok dilancarkan oleh pemandu lori di negara ini, kata Persatuan Industri Petrokimia Korea.

Firma petrokimia negara menyertai pembuat kereta dan keluli juga terlibat dalam mengurangkan waktu operasi kerana inventori semakin meningkat ketika mogok memasuki hari ketujuhnya.

Mogok ini merupakan ujian kepada presiden baharu dan meningkatkan tekanan terhadap ekonomi keempat terbesar di Asia yang ketika ini menghadapi tekanan stagflasi.

“Tindakan kolektif kesatuan Solidariti Pemandu Lori Kargo untuk menolak pengangkutan telah menyebarkan kerosakan kepada kompleks petrokimia utama di Ulsan, Yeosu dan Daesan,” kata Persatuan Industri Petrokimia Korea dalam satu kenyataan.

Kesatuan yang mempunyai 22,000 orang itu membantah kenaikan harga bahan api dan menuntut jaminan gaji minimum.

Empat pusingan rundingan dengan kerajaan sebelum ini gagal.

Ia tidak dapat disahkan sama ada syarikat telah memotong operasi, tetapi sumber di sebuah syarikat petrokimia utama memberitahu Reuters kebanyakan firma masih menyimpan produk siap dengan harapan untuk operasi pengangkutan bersambung semula.

Pembuat kereta terjejas teruk kerana tidak dapat menerima bekalan komponen dan mengangkut produk siap tepat pada masanya, juga membentuk pasukan pasukan petugas dalam persatuan perdagangan mereka untuk memantau keadaan dan meminta penyelesaian awal.

Pengeluar keluli, POSCO berkata, ia akan menghentikan beberapa loji kerana kekurangan ruang untuk menyimpan produk yang tidak dihantar.

Pembuat kereta Hyundai Motor telah mengurangkan pengeluaran di beberapa rangkaian dan pembuat simen juga telah memotong operasi.

Perselisihan buruh yang berpanjangan menguji Presiden Yoon Suk-yeol, seorang pemula politik yang mengambil alih jawatan lima minggu lalu, berpotensi mengalih perhatian daripada agenda konservatifnya dan meningkatkan risiko permusuhan jangka panjang dengan kesatuan yang mempunyai pengaruh.

Kerajaan telah menggesa para pemandu lori untuk kembali bekerja tetapi berkata, ia akan berusaha untuk melihat tuntutan mereka dalam proses perundangan dan terus berusaha untuk menamatkan pertikaian tersebut.

Pemandu lori menuntut lanjutan subsidi yang akan tamat tahun ini, yang menjamin gaji minimum apabila harga bahan api meningkat.

Namun, kerajaan berkata, terpulang kepada parlimen untuk mengubah undang-undang.

Memandangkan ekonomi global bergelut dengan kesesakan bekalan, sebarang kelembapan yang berpanjangan dalam pengeluaran dan penghantaran cip, petrokimia dan kereta boleh menambah kebimbangan mengenai kenaikan inflasi dan pertumbuhan yang perlahan.

Inflasi Korea Selatan dijangka mencecah paras tertinggi 24 tahun sebanyak 4.8 peratus tahun ini, kata Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan minggu lalu, sambil mengurangkan unjuran pertumbuhannya kepada 2.7 peratus daripada unjuran Disember sebanyak 3 peratus. – Reuters