MELBOURNE – Harga minyak naik kira-kira 1% dalam dagangan awal Asia hari ini selepas Menteri Tenaga Emiriah Arab Bersatu berkata pengeluaran minyak negara itu hampir kapasiti, menolak jangkaan bahawa ia boleh membantu meningkatkan bekalan dalam pasaran yang ketat.

UAE dan Arab Saudi dilihat sebagai dua negara dalam Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dengan kapasiti ganti yang tersedia untuk menampung kehilangan bekalan Rusia dan keluaran lemah dari negara anggota lain.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) Amerika Syarikat (AS) naik AS$1.07, atau 1%, kepada AS$110.64 setong pada 0028 GMT, meneruskan kenaikan 1.8% pada sesi sebelumnya.

Manakala niaga hadapan minyak mentah Brent melonjak AS$1.08, atau 0.9%, kepada AS$116.17 setong menambah kepada kenaikan 1.7% pada sesi sebelumnya.

“Kenyataan tentang bekalan yang ketat itu mengukuhkan pasaran. Dua pengeluar utama, Arab Saudi dan UAE, dikatakan berada pada atau sangat hampir had kapasiti pada jangka terdekat,” kata penganalisis komoditi Commonwealth Bank, Tobin Gorey dalam nota penyelidikannya.

Menteri Tenaga UAE, Suhail al-Mazrouei pada hari Isnin berkata, negaranya mengeluarkan hampir kapasiti maksimum berdasarkan kuotanya sebanyak 3.168 juta tong sehari di bawah perjanjian dengan OPEC dan sekutunya, bersama-sama dipanggil OPEC+.

Komen beliau mengesahkan kenyataan Presiden Perancis Emmanuel Macron yang memberitahu Presiden Joe Biden di luar mesyuarat Kumpulan Tujuh negara bahawa UAE mengeluarkan pada kapasiti maksimum dan Arab Saudi boleh meningkatkan pengeluaran hanya 150,000 setong.

Penganalisis juga menekankan pergolakan politik di Ecuador dan Libya juga boleh mengetatkan lagi bekalan. – Reuters