Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) digesa meneliti semula penggunaan Mykad untuk pembelian minyak masak.

Presiden Gerakan, Datuk Dr. Dominic Lau Hoe Chai berkata, tindakan ini mungkin menyebabkan harga di gerai-gerai makanan meningkat.

”Saya memahami tujuan kerajaan adalah untuk memastikan minyak masak yang disubsidi oleh kerajaan dapat membantu golongan berpendapatan rendah.

”Tetapi saya tidak menafikan bahawa langkah ini dapat memberi sedikit kesan dalam mencegah penyalahgunaan minyak masak, tetapi pelaksanaan langkah ini juga mungkin menyebabkan kenaikan harga makanan di kedai-kedai makan,” katanya dalam kenyataan di sini.

Isnin lalu, KPDNHEP telah membuat perbincangan dengan syarikat-syarikat pengeluaran minyak masak paket dan diwajibkan ke atas mereka untuk merekodkan aliran keluar masuk penjualan minyak masak yang disubsidi oleh kerajaan.

Ia termasuk peruncit perlu merekodkan pelanggan nama, nombor kad pengenalan, nombor telefon yang membeli minyak masak paket.

Menurutnya, perbezaan harga antara minyak masak paket yang diberi subsidi oleh kerajaan berbanding minyak masak dalam tin tanpa subsidi amat ketara.

Sekiranya penjaja goreng pisang atau peniaga kecil tidak dapat membeli minyak masak bersubsidi, kos dan harga makanan sudah pasti akan meningkat.

“Kebanyakan pelanggan peniaga kecil merupakan golongan berpendapatan rendah. Ini akan memberi tekanan kepada pengguna yang berpendapatan rendah.

“Oleh itu, kerajaan harus mengkaji secara mendalam agar tidak membebankan rakyat,” tegasnya.

Beliau turut menggesa kerajaan meminda Akta Kawalan Bekalan 1961 untuk mempunyai syarat penguatkuasaan yang lain kepada setiap perniagaan berbeza, dan bukannya mengenakan syarat penguatkuasaan sama rata kepada restoran besar dan peniaga kecil. – MalaysiaGazette