Gambar hiasan

SINGAPURA – Peguam Charles Yeo dan Lawyers for Liberty (LFL) Malaysia diarah membayar kos selepas percubaan mereka yang tidak berjaya untuk mencabar hukuman mati terhadap dua pengedar dadah.

Mahkamah Rayuan memerintahkan Yeo membayar S$4,000 kepada Peguam Negara dan Pendakwa Raya, manakala LFL diperintahkan membayar S$1,000 kepada Pendakwa Raya.

Mahkamah Rayuan telah menolak dua permohonan untuk mengenepikan hukuman mati terhadap pengedar dadah Roslan Bakar dan Pausi Jefridin selepas perbicaraan diadakan pada Februari lalu.

Roslan dan Pausi telah disabitkan dan dijatuhkan hukuman mati pada 2010 atas kesalahan memperdagangkan tidak kurang daripada 96.07g heroin (diamorphine).

Rayuan mereka telah ditolak pada tahun 2011.

Kes itu difailkan pada hari-hari sebelum pelaksanaan hukuman mati yang dijadualkan pada 16 Februari.

LFL bersama-sama Roslan dan Pausi sebagai pihak permohonan pertama dan Yeo mewakili mereka dalam kedua-dua permohonan.

Yeo berhujah bahawa adalah satu pelanggaran perlembagaan untuk melaksanakan hukuman mati ke atas pesalah yang mengalami gangguan mental yang ketara.

Mahkamah Tinggi sebelum ini mendengar keterangan daripada pakar bahawa Roslan mempunyai IQ 74 dan Pausi mempunyai IQ 67 namun alasan ini dipertikaikan oleh pakar pihak pendakwaan sendiri.

Hakim akhirnya mendapati Roslan mahupun Pausi tidak mengalami kelainan fikiran yang menjejaskan tanggungjawabnya terhadap kesalahan yang dilakukan.

Mahkamah Rayuan menolak permohonan itu kerana tiada bukti baharu dikemukakan berhubung keadaan mental Roslan dan Pausi.

Malah, hakim mendapati tiada asas untuk menyemak semula hukuman mereka.

Apabila hakim menyoal Yeo tentang kepentingan LFL dalam prosiding itu, beliau berkata, pertubuhan itu membantu Roslan dan Pausi kerana ia bertentangan dengan hukuman mati.

Menolak alasan ini, mahkamah juga membuat keputusan bahawa LFL tidak mempunyai pendirian untuk menjadi pihak dalam permohonan itu. – CNA