Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak jatuh pada hari Selasa, meneruskan kerugian daripada sesi sebelumnya, selepas data ekonomi China, pengimport minyak mentah terbesar dunia, mendorong kebimbangan baharu tentang potensi kemelesetan global yang boleh menjejaskan permintaan tenaga.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.90 atau 1 peratus, kepada AS$94.20 setong menjelang 00:03 GMT manakala minyak mentah WTI turun AS$0.81atau 0.9 peratus kepada $88.60 setong.

Niaga hadapan minyak jatuh kira-kira 3.0 peratus semasa sesi sebelumnya.

Harga jatuh selepas data ekonomi dari China yang mengecewakan.

Bank pusat negara itu mengurangkan kadar pinjaman untuk memulihkan permintaan kerana data menunjukkan ekonomi perlahan secara tidak dijangka pada Julai, dengan aktiviti kilang dan runcit dihimpit oleh dasar sifar Covid-19 Beijing dan krisis hartanah.

Eksport produk bahan api China akan melantun pada Ogos kepada hampir tertinggi untuk tahun ini setakat ini selepas Beijing mengeluarkan lebih banyak kuota pada Jun dan Julai, walaupun sekatan yang lebih luas ditetapkan bagi mengehadkan penghantaran pada paras terendah tujuh tahun untuk 2022, kata penganalisis dan peniaga. – Reuters