Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak jatuh dalam dagangan hari ini apabila kes jangkitan Covid-19 telah menyekat China selaku pengimport minyak mentah utama dan jangkaan kenaikan kadar faedah selanjutnya menimbulkan kebimbangan kemelesetan ekonomi global dan pertumbuhan permintaan bahan api yang lebih rendah.

Niaga hadapan minyak mentah Brent jatuh AS$1.12, atau 1.2%, kepada AS$91.71 setong pada 0113 GMT selepas susut 3% pada sesi sebelumnya.

Manakala niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate Amerika Syarikat merosot sebanyak AS$1.25, atau 1.4%, kepada AS$85.63 setong.

Minyak mengurangkan keuntungan kukuh yang dibuat pada hari Isnin selepas Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutu mereka, sebuah kumpulan yang dikenali sebagai OPEC+, memutuskan untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 100,000 tong sehari pada Oktober.

“Usaha mengurangkan pengeluaran OPEC+ bukanlah sesuatu yang sukar dilakukan memandangkan cabaran ekonomi global,” kata Edward Moya, Penganalisis Kanan Pasaran di OANDA.

“Walaupun terdapat data perkhidmatan AS yang lebih baik daripada jangkaan, pertumbuhan global tidak kelihatan baik sama sekali dan situasi itu menyukarkan harga minyak mentah.”

Dasar sifar Covid yang ketat di China telah mengekalkan Chengdu, dengan 21.2 juta orang, di bawah perintah berkurung, menyekat pergerakan orang ramai dan permintaan minyak dalam kalangan pengguna kedua terbesar di dunia.

“Lebih banyak jenis virus yang menular menimbulkan kebimbangan yang pihak berkuasa akan terpaksa menutup kawasan dengan lebih kerap kerana China meneruskan strategi sifar Covid,” kata penganalisis ANZ Research dalam nota penyelidikannya.

Pelabur juga memerhatikan kenaikan kadar faedah selanjutnya untuk membendung inflasi.

Bank Pusat Eropah dijangka menaikkan kadar secara mendadak apabila ia bermesyuarat pada hari Khamis.

Selepas mesyuarat ECB, mesyuarat Rizab Persekutuan AS. akan menyusul pada 21 September.

Dolar AS lebih kukuh, yang meningkat kira-kira 0.5% turut menekan harga minyak.

Minyak berharga dalam dolar AS, jadi dolar AS yang lebih kukuh menjadikan komoditi itu lebih mahal kepada pemegang mata wang lain.

Walau bagaimanapun, jangkaan inventori minyak yang lebih ketat di AS memberi sedikit sokongan. – Reuters