Gambar hiasan

CANBERRA – Rakyat di Australia Selatan telah diberi amaran tentang peningkatan risiko penyakit bawaan nyamuk di tengah-tengah cuaca sejuk.

Kesihatan Australia Selatan (SA) pada hari Jumaat mengumumkan program vaksin negeri untuk virus Japanese Encephalitis (JEV) akan diperluaskan untuk persediaan menghadapi musim nyamuk bumper selepas hujan musim bunga yang lebih tinggi daripada purata.

Di bawah program itu, beribu-ribu penduduk kawasan River Murray akan menerima vaksin tersebut.

Merebak kepada manusia melalui gigitan nyamuk, JEV boleh menyebabkan otak bengkak hingga mengancam nyawa.

Terdapat sembilan kes virus yang disahkan di SA pada 2022 dan dua kematian.

Menteri Kesihatan negeri itu, Chris Picton berkata, cuaca La Nina ketiga berturut-turut telah mewujudkan “keadaan yang meningkatkan risiko penyakit bawaan nyamuk, termasuk JEV, tahun ini.

“Ini adalah kali pertama kami melihat kes JEV yang diperoleh secara tempatan di Australia Selatan dan kami mengambil tindakan untuk menghentikan penyebaran virus itu.

“Cuaca lembap dan kelembapan yang tinggi telah mewujudkan tempat pembiakan nyamuk yang ideal. Kami juga mempunyai banyak kawasan berair di sekitar Sungai Murray yang telah dipenuhi, seterusnya memberikan ruang nyamuk membiak,” katanya.

Kerajaan Persekutuan mengisytiharkan JEV sebagai penyakit berjangkit di tengah-tengah wabak di SA dan pantai timur pada Mac lalu.

Sehingga 12 Oktober lalu, terdapat 42 kes JEV pada manusia di Australia dan tujuh kematian sejak 1 Januari 2021. – Xinhua