Dengan lain perkataan, tiga gabungan parti ini sama-sama kuat.

PELBAGAI hasil dapatan dikeluarkan pihak tertentu yang kononnya mendapat pengiktirafan badan berkuasa untuk melakukan kajian bagi mendapatkan jawapan parti mana bakal membentuk kerajaan pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), esok.

Ada kajian yang mendapat keputusan Barisan Nasional (BN) mengatasi Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) serta ada juga keputusan yang memihak kepada PH serta PN.

Namun, setakat ini, tiga dapatan daripada lima badan pengkaji telah mengeluarkan jawapan hampir sama iaitu BN bakal membentuk kerajaan Persekutuan, manakala PH dan PN menjadi pembangkang.

Tiga dapatan itu menyatakan, perolehan kerusi oleh BN antara 85 hingga 90 kawasan Parlimen di Semenanjung, tidak termasuk jumlah kerusi dimenangi rakan BN di Sabah dan Sarawak.

Dua dapatan lagi masing-masing mendedahkan keputusan orang ramai yang memilih PH sebagai kerajaan dan satu lagi memilih PN sebagai kerajaan.

Semua jawapan itu bagaimanapun, tidak dapat disahihkan oleh mana-mana pihak berautoriti, tetapi mereka berhak mendedahkannya kerana ia adalah hasil kajian yang dilakukan di lapangan.

Sehingga jam 7 malam ini, yang berbaki kira-kira lima jam lagi untuk tempoh berkempen tamat pada jam 11.59 malam, penulis belum menerima jawapan yang tetap parti mana akan menang majoriti.

Ini kerana, sepanjang 19 hari membuat liputan calon-calon berkempen, sokongan bagi tiga parti gabungan itu sama kuat.

Kempen oleh tiga parti ini mendapat sambutan menggalakkan. Bendera dan poster sama banyak, kempen ceramah sama hebat dan program walkabout pun mendapat sambutan

Sebab itu, kalau kita dengar kenyataan daripada Pengerusi BN, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi; Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pengerusi PN, Tan Sri Muhyiddin Yassin, masing-masing mendakwa mereka akan menang.

Cuba nampak ghairah sejak awal kempen ialah Anwar dan Muhyiddin. Ke mana sahaja berceramah, mereka mengangkat diri sendiri sebagai Perdana Menteri.

Dengan kata lain, tanpa segan silu mereka telah mengisytiharkan kepada rakyat bahawa merekalah Perdana Menteri ke-10 pada 20 November ini.

Di belah pihak BN pula, sudah terang lagi bersuluh, poster boy adalah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. Beliau turun berkempen tidak pernah mengisytiharkan dirinya sebagai Perdana Menteri ke-10.

Cuma isu Perdana Menteri dalam kalangan BN ini dimainkan oleh dua parti lawannya iaitu PH dan PN. Tuan badan tidak memikirkan soal itu, sebaliknya mahu beri tumpuan kepada soal kebajikan rakyat.

Selepas menang, baharulah BN akan buat pelantikan secara rasmi sebagaimana dijanjikan oleh Ahmad Zahid dan dipersetujui sebulat suara Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO.

Berbalik kepada senario sokongan rakyat kepada tiga parti gabungan ini, setakat ini nisbahnya boleh diletakkan sebagai 50-50.

Angka itu diletakkan sama rata, sama adil kerana kita tidak dapat menjangkakan berapa peratus rakyat akan keluar mengundi esok.

Peratusan ini pula bergantung kepada keadaan cuaca, yang mana sejak hari penamaan calon pada 5 November lalu, cuaca Monsun Timur Laut mula menunjukkan ketidaktentuan.

Tarikh 8 November 2022 secara tiba-tiba menyaksikan bandaraya Shah Alam banjir, kemudian diikuti 11 November dan terbaharu 17 November.

Keadaan ini memberi kesan kepada pengundi, sama ada mahu keluar mengundi atau biarkan PRU15 berlalu begitu sahaja tanpa mereka keluar mengundi.

Namun begitu, bersandarkan kepada dua Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor dan Melaka baru-baru ini, boleh dikatakan BN telah sapu bersih semua kerusi ditandinginya termasuk milik PH dan PN.

Tetapi, PH dan PN bernasib baik kerana ada juga satu dua zuriatnya masih diberi nyawa sebagai pewaris yang akan meneruskan hikayat hidup parti berkenaan.

Itulah momentum yang penulis dapat gambarkan. Perangkaan 50-50 bukan berdasarkan sembang rambang orang ramai secara bersemuka, tetapi bersandarkan kepada naluri.

Malah, ini adalah jawapan yang benar-benar adil, berbanding memberi harapan kosong kepada rakyat, sedangkan kita sendiri tidak tahu jawapan yang diberikan responden itu jujur atau retorik.

Jawapan lebih tepat ialah sama-samalah tunggu pengumuman rasmi dari SPR malam esok. Tidak perlu mengharapkan jawapan yang tidak menjamin kepada kebenaran. – MalaysiaGazette