Seorang pekerja melakukan kerja menyusun telur berikutan bekalan telur ayam menyusut ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasaraya Sri Ternak, Selayang, Selangor. Foto MUHD NA’IM,28 NOVEMBER 2022.

KUALA LUMPUR – Ketidaktentuan bekalan telur yang berlarutan sepanjang tahun ini menjadi pertikaian dan persoalan kepada  pengguna.

Tinjauan MalaysiaGazette mendapati, rata-rata pengguna tertanya-tanya kenapa bekalan telur masih didapati tidak konsisten.

Seorang pekerja melakukan kerja menyusun telur berikutan bekalan telur ayam menyusut ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasaraya Sri Ternak, Selayang, Selangor. Foto MUHD NA’IM,28 NOVEMBER 2022.

Persoalannya, adakah bekalan benar-benar tidak cukup atau apakah disorok pembekal?

Malah menurut seorang pengguna, Nur Afirah Mat Darham, 33, ada rakannya mengadu apabila kebanyakan telur yang dibeli baru-baru ini busuk.

Nur Afirah Mat Darham Foto MUHD NA’IM,28 NOVEMBER 2022.

Katanya, situasi berkenaan menguatkan lagi ura-ura yang mengatakan bekalan telur selama ini disorok.

“Mungkin ada yang sorok bekalan telur sebab kawan saya beli dua papan telur kebanyakan busuk saya tidak tahu kenapa boleh begitu.

“Secara logiknya kalau kita fikir tidak mungkinlah ayam bertelur tiba-tiba banyak. Kasihan kepada yang sudah beli banyak, yang keluarga ramai,” katanya kepada MalaysiaGazette di Selayang hari ini.

Selain itu, Kasih Salimatul Che Ismail pula berkata, meskipun bekalan telur dilihat mudah didapati sejak kebelakangan ini namun harganya tidak munasabah apabila sepapan mencecah sehingga RM20.

Kasih Salimatul Che Ismail. Foto MUHD NA’IM,28 NOVEMBER 2022.

“Sekarang sepapan saya beli RM20, suami yang beli semalam. Terkejut juga sebab selalu saya beli dalam lebih kurang RM13 selalunya.

“Kalau boleh pihak kerajaan sediakan bahan keperluan terutama keperluan dapur kan,” kata suri rumah berusia 30-an itu.

Dalam masa yang sama, pengusaha kantin, Mohd Khairul Mohd Bakri, 33, mendakwa ketidaktentuan bekalan telur merumitkan golongan sepertinya.

Ujar beliau, telur adalah menu wajib yang perlu disediakannya setiap hari namun kini beliau terpaksa mengubah juadah pada saat-saat akhir.   

Mohd Khairul Mohd Bakri. Foto MUHD NA’IM,28 NOVEMBER 2022.

Ujar beliau, meskipun bekalan telur ada, peniaga lain akan memborongnya secara pukal sehingga pengguna lain tidak dapat membelinya.

“Ayam ada yang tidak ada hari ini telur. Sekarang masalahnya peniaga pun beli banyak bila sudah ada bekalan.

“Macam saya pengusaha kantin,  jadi telur memang kena ada dalam menu sepatutnya,” tambahnya.

Beliau berharap agar isu bekalan telur yang berlanjutan sekian lama akan diselesaikan oleh kerajaan. –

Baru-baru ini, masalah bekalan telur sudah mendapat perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan berkata, bekalan telur sudah ada di pasaran. – MalaysiaGazette