KUALA LUMPUR – Kajian Shopee Super Awards Milestone 2022 1 mendapati banyak kedai di Malaysia mengatasi jangkaan perniagaan di pasaran sejak 12 bulan lalu.

Dari Oktober 2021 hingga September 2022, lebih 145,000 penjual tempatan mencapai pertumbuhan 25% dalam jualan tahun ke tahun di Shopee disokong oleh tahap perkhidmatan pelanggan yang berkualiti dan kedai yang dioptimumkan.

Memandangkan banyak penjual platform menjaga lebih daripada tiga tanggungan isi rumah secara purata di luar komuniti bakat tempatan dan pekerja gig yang bekerja, ini memenuhi misi Shopee menggunakan teknologi untuk membantu golongan yang kurang mendapat perkhidmatan.

Selain itu, Shopee memacu rangkuman ekonomi dengan menyepadukan dan meningkatkan kemahiran lebih daripada 251,000 penjual tempatan yang mula menjual dalam talian tahun ini.

Penjual kali pertama ke platform ini mengambil kesempatan daripada ekosistem yang teguh dan ciri inovatif untuk skala operasi dengan cepat dan mencapai pasaran baharu dalam talian.

Antaranya, lebih 140 penjual baharu merekodkan jualan lebih RM500,000 tahun lepas.

Mereka mengatasi prestasi rakan sebaya mereka dengan rating kedai melebihi 4.8 (daripada 5), 97% kadar pemenuhan tepat masa dan kadar respons sembang pelanggan yang pantas sebanyak 116 minit.

Lebih 1,700 penjual tempatan barangan tulen Buatan Malaysia mencatatkan jualan RM1 juta sejak penyenaraian di pasaran kerana platform ‘hiperlokal’ Shopee dan kempen e-dagang.

Usahawan tempatan ini menyediakan barangan berkualiti yang memenuhi pilihan tempatan rakyat Malaysia dengan purata penarafan kedai 4.9 daripada 5 dan 98% pesanan dihantar tepat pada masanya. – MalaysiaGazette