Sam Bankman-Fried. foto Getty Images

NEW YORK – Polis Bahamas telah menahan Sam Bankman-Fried, pengasas pertukaran mata wang kripto FTX yang bankrap, kata peguam negara.

Dia akan hadir di mahkamah majistret di Bahamas pada hari Selasa, kata pihak berkuasa di negara Caribbean itu.

Polis berkata, Bankman-Fried telah ditangkap kerana “kesalahan kewangan” terhadap undang-undang di Amerika Syarikat (AS) dan Bahamas.

Bulan lepas FTX memfailkan kebankrapan di AS, menyebabkan ramai pengguna tidak dapat mengeluarkan dana mereka.

Bankman-Fried akan ditahan “menurut Akta Ekstradisi negara kita,” kata Peguam Negara Bahamas dalam satu kenyataan.

“Awal petang ini, pihak berkuasa Bahamian menangkap Samuel Bankman-Fried atas permintaan Kerajaan AS, berdasarkan dakwaan tertutup yang difailkan oleh SDNY (Daerah Selatan New York). Kami akan bergerak untuk membuka pendakwaan pada waktu pagi dan akan mempunyai lebih banyak perkara untuk dikatakan pada masa itu,” kata pejabat Peguam AS di Manhattan dalam tweet.

Pengawal selia Wall Street juga berkata, pihaknya akan mengambil tindakan terhadap Bankman-Fried.

“Kami lega selepas rakan penguatkuasa undang-undang berusaha menahan Sam Bankman-Fried di Bahamas atas tuduhan jenayah persekutuan.

“Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa telah secara berasingan membenarkan pertuduhan berkaitan dengan pelanggaran undang-undang sekuriti oleh Bankman-Fried, yang akan difailkan secara terbuka esok di Daerah Selatan New York,” menurut pegawai Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC) AS Gurbir Grewal dalam satu kenyataan

FTX, pemilik dan pengendali pertukaran mata wang kripto FTX.COM, diasaskan pada 2019 oleh Bankman-Fried, bekas peniaga Wall Street dan bekas pekerja Google, Gary Wang.

Ia menjadi pertukaran crypto kedua terbesar di dunia, berdagang kira-kira AS$10 bilion mata wang kripto sehari.

Bankman-Fried pernah dilihat sebagai versi muda pelabur AS legenda Warren Buffett, dan baru-baru ini pada akhir Oktober mempunyai nilai kekayaan dianggarkan lebih daripada AS$15 bilion.

Dia menjadi terkenal di Washington sebagai penderma politik, kononnya menyokong pencegahan pandemik dan peraturan crypto yang lebih baik.

Tetapi pada 11 November, FTX memfailkan perlindungan kebankrapan selepas pengguna menarik AS$6 bilion daripada platform dalam tiga hari dan persaingnya, Binance menamatkan perjanjian menyelamat.

Pada masa yang sama, Bankman-Fried meletakkan jawatan sebagai Ketua Eksekutif FTX.

Menurut fail mahkamah, FTX berhutang kepada 50 pemiutang terbesarnya hampir
AS$3.1 bilion.

Kejatuhan FTX berlaku semasa tahun yang huru-hara untuk industri mata wang kripto.

Tahun ini Bitcoin telah kehilangan lebih daripada 60% nilainya, manakala mata wang kripto lain juga telah merosot. – Agensi