Sebahagian daripada 17 pelayan pelanggan (GRO) yang sedang leka melayan pengunjung sebuah pusat hiburan tidak berlesen dicekup dalam operasi yang dijalankan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Melaka di sebuah pusat hiburan tidak berlesen di Melaka awal pagi semalam.

MELAKA – Seramai 17 pelayan pelanggan (GRO) yang sedang leka melayan pengunjung sebuah pusat hiburan tidak berlesen dicekup dalam operasi yang dijalankan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) di sebuah pusat hiburan tidak berlesen di sini awal pagi semalam.

Turut ditahan dalam operasi selama empat jam yang berakhir 1 pagi itu ialah seorang lelaki warga tempatan berusia 30-an yang disyaki berperanan sebagai ejen kepada GRO terbabit.

Pengarah JIM Melaka, Anirwan Fauzee Mohd Aini berkata, kesemua 17 GRO yang ditahan berusia antara 20 hingga 30 tahun berasal dari Vietnam, Thailand, Laos dan China.

“Risikan yang dijalankan mendapati wanita warga asing tersebut disyaki bekerja sebagai pelayan pelanggan yang dipercayai diuruskan oleh ejen sindiket yang bergerak dari satu tempat ke satu tempat berdasarkan permintaan tinggi pelanggan mengikut lokasi yang berbeza,”

“Sindiket ini dipercayai bergiat aktif pada setiap hujung minggu ekoran permintaan tinggi ketika itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sebahagian daripada 17 pelayan pelanggan (GRO) yang diperiksa sebelum ditahan dalam operasi yang dijalankan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Melaka di sebuah pusat hiburan tidak berlesen di Melaka awal pagi semalam

Menurutnya, siasatan awal mendapati premis kafe hiburan baru dibuka dan beroperasi tanpa lesen melalui laluan khas yang disediakan.

“Premis beroperasi dalam keadaan mencurigakan dengan pintu utama ditutup rapat dan hanya boleh dimasuki melalui laluan khas yang dikawal penjaga di luar premis.

“Kita juga juga sedang mengesan pemilik kafe hiburan tersebut untuk tindakan lanjut,” katanya sambil menambah kesemua GRO terbabit dibawa ke Bahagian Penguat Kuasa JIM untuk siasatan lanjut.

Menurut Anirwan Fauzee, kesemua GRO itu adalah antara 23 pendatang asing tanpa izin (PATI) yang ditahan dalam beberapa serbuan di sekitar bandar raya ini di premis medan selera, bengkel kenderaan dan pusat urut yang disyaki menggajikan warga asing.

“Antara kesalahan yang ialah tiada dokumen pengenalan diri, tinggal lebih masa, melanggar syarat Pas atau Permit dan lain-lain kesalahan di bawah Akta dan Peraturan-Peraturan Imigresen,” jelasnya. – MalaysiaGazette.