Nurhafizah Jamalludin

KUALA LUMPUR – Wirawati Putra membantah tumpuan kerajaan untuk meningkatkan pembiayaan ubat Pre-exposure prophylaxis (PrEP).

Ketuanya, Nurhafizah Jamalludin berkata, walaupun penggunaan ubat itu bukan untuk memberi galakan kepada golongan homoseksual terus mengamalkan perbuatan mereka, tetapi dana awam perlu dimanfaatkan kepada perbelanjaan lebih utama yang melibatkan majoriti masyarakat.

Tambahan pula katanya, ubat PreP bukan kegunaan masyarakat secara meluas, melainkan untuk golongan minoriti yang mengamalkan seks songsang atau seks anal.

“Selain bantah, Wirawati juga gesa kerajaan memulakan kempen mengharamkan segala bentuk simbol atau lambang yang menyokong golongan LGBT seperti ditegaskan duta bagi Piala Dunia di Qatar,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Rabu lalu, Menteri Kesihatan, Dr. Zaliha Mustafa dilaporkan berkata, kementeriannya akan melakukan projek rintis berkenaan penggunaan ubat PrEP di beberapa hospital bagi menilai keberkesanan dan keselamatannya dalam mengurangkan risiko penularan jangkitan HIV.

Katanya, projek rintis itu perlu sebelum ubat berkenaan diperakukan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) untuk kegunaan awam.

Menurut Nurhafizah, usaha mengekang jangkitan HIV kepada pesakit baharu dalam kalangan ahli keluarga rapat yang positif adalah usaha yang baik.

Namun, ujarnya, untuk diperluaskan sebagai rawatan normal di negara ini memerlukan perbincangan yang lebih teliti.

Ini kata beliau, termasuk mengambil kira keutamaan mengekang individu berisiko meninggalkan perbuatan tersebut dengan memberikan fakta kesihatan yang betul lebih lagi berkaitan aspek keagamaan masing-masing.

“Program rintis ini membuka ruang kepada golongan LGBT atau pengamal seks bebas untuk berasa lebih selesa dan berkebajikan, sekali gus membiakkan lagi kegiatan homoseksual secara tidak langsung.

“Sedangkan rawatan yang akan dibelanjakan itu menggunakan dana awam atau digunakan bagi tujuan rawatan penyakit yang lebih kritikal, penyakit sejak lahir atau penyakit yang tidak berjangkit,” katanya. – MalaysiaGazette