AirAsia X penumpang
Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – AirAsiaX menafikan dakwaan seorang penumpang yang mendakwa syarikat itu tidak mengambil tindakan berhubung masalah yang dihadapinya ekoran pembatalan penerbangan D7219 dari Melbourne ke Kuala Lumpur pada 2 Januari lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsiaX Malaysia, Benyamin Ismail berkata, maklumat dalam ciapan Twitter penumpang terbabit pada 4 Januari lalu dan laporan berita berhubung isu tersebut mungkin kurang tepat.

Beliau yang meminta maaf kepada semua penumpang terbabit turut mengesahkan penerbangan tersebut dibatalkan ekoran masalah operasi yang berpunca daripada perlanggaran dengan burung di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2).

“Semua penumpang terlibat secara automatik dipindahkan ke penerbangan seterusnya mengikut kapasiti pesawat dan kekosongan kerusi serta mereka turut diberi Pilihan Pemulihan Perkhidmatan (SRO) untuk meminimumkan sebarang kesan.

“Selaras dengan polisi kami untuk memaklumkan para penumpang mengenai sebarang perubahan jadual secepat mungkin, kami memaklumkan penumpang berkenaan tentang pembatalan penerbangan melalui e-mel dan SMS pada 30 Disember lalu sebanyak dua kali sebelum jadual penerbangan asal pada pukul 7.40 pagi, 2 Januari lalu.

“Kami juga cuba menghubungi penumpang berkenaan pada 31 Disember lalu melalui nombor telefon yang diberikan semasa membuat tempahan namun beliau tidak dapat dihubungi,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Benyamin menambah, pada 31 Disember lalu, penumpang terbabit telah menghubungi chatbot AVA dan bila dimaklumkan tempahannya layak untuk pertukaran penerbangan, beliau memilih ‘tidak’ dan menamatkan perbualan tanpa mendapatkan bantuan lanjut menerusi sembang secara langsung dengan ejen AirAsia X.

Beliau memberitahu, pada 2 Januari lalu, penumpang berkenaan menghubungi AVA sekali lagi sebelum memilih SRO untuk menukar penerbangan mereka ke 5 Januari dan membatalkan permohonan untuk pengesahan penerbangan yang lebih awal sebanyak dua kali.

“Ketika itu, terdapat penerbangan yang tersedia antara 3 dan 5 Januari 2023 dan beroperasi seperti dijadualkan,” jelasnya.

Benyamin berkata, AirAsia X sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa dan akan memberi maklumat yang diperlukan bagi membetulkan sebarang salah faham.

“Walaupun kami sentiasa mengalu-alukan maklum balas membina supaya kami dapat menambah baik perkhidmatan selaras dengan usaha memberi pengalaman yang lebih baik kepada pelanggan, kami meminta agar sebarang dan semua dakwaan yang dibuat oleh orang awam adalah berasas,” katanya.

Beliau menegaskan, AirAsia X tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang terlibat dengan penyebaran maklumat palsu atau berunsur fitnah bagi melindungi integriti syarikat.

Pada 6 Januari lalu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke ketika menjawab ciapan Twitter penumpang berkenaan telah mengarahkan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) untuk menjalankan siasatan. – MalaysiaGazette