Gambar saat-saat kedua-dua pesawat hampir bertembung di Lapangan Terbang JFK Kennedy, New York, Jumaat lalu.

NEW YORK – Amerika Syarikat melancarkan siasatan selepas dua pesawat yang penuh dengan penumpang hampir bertembung di lapangan terbang New York minggu lalu.

Kejadian itu dipercayai berlaku pada Jumaat lalu di Lapangan Terbang Antarabangsa John F Kennedy, membabitkan pesawat Boeing 777 menuju ke United Kingdom (UK) dan Boeing 737 menuju ke Republik Dominican.

Sebuah pesawat hendak berlepas manakala satu lagi sedang melintasi landasan yang sama.

Namun, perlanggaran berjaya dielakkan apabila pengawal udara menyedarinya.

Dengan menggunakan bahasa kasar, pengawal trafik udara cuba untuk menghentikan kapal terbang Delta ketika ia sedang bersedia untuk berlepas.

“Delta 1943, batalkan pelepasan berlepas! Delta 1943, batalkan pelepasan berlepas!” jerit pengawal itu yang ditangkap dalam rakaman audio oleh LiveATC, sebuah laman web yang menyiarkan komunikasi penerbangan.

Delta Air Lines Boeing 737 kemudiannya berhenti di landasan, manakala American Airlines Boeing 777 selamat melintas di hadapannya sekitar 8.45 malam EST (01:45 GMT), kata Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA).

FAA berkata, pesawat itu berada sekitar 1,000 kaki (300m) dari satu sama lain apabila pesawat Delta berhenti.

Ia telah melancarkan siasatan ke atas kes hampir berlaku perlanggaran itu.

Ketika insiden berkenaan, pesawat Delta Air Lines membawa 145 penumpang dan enam anak kapal, manakala pesawat kedua, dari American Airlines, membawa 137 penumpang dan 14 anak kapal.

Dalam satu kenyataan, Delta Air Lines berkata, syarikat tersebut akan bekerjasama dengan siasatan berhubung kejadian itu.

American Airlines tidak mengeluarkan kenyataan.

Bencana penerbangan paling maut dalam sejarah melibatkan perlanggaran antara pesawat Pan Am dan KLM di landasan Tenerife di Kepulauan Canary Sepanyol. Bencana 1977 membunuh 583 orang dan mencederakan 61. – Agensi