Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ)

WASHINGTON – Pihak berkuasa merampas pertukaran mata wang kripto Bitzlato, dan menangkap pengasas bersamanya dan menuduh firma itu mengembangkan “jenayah kripto berteknologi tinggi”.

Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) mendakwa Anatoly Legkodymov, seorang warga Rusia yang tinggal di China menjalankan perniagaan yang disifatkannya sebagai “penipu”.

Mereka berkata, Bitzlato memproses lebih daripada AS$700 juta dalam dana haram, melanggar peraturan yang direka untuk menghalang pengubahan wang haram.

Legkodymov telah ditangkap di Miami.

“Institusi yang berdagang dalam mata wang kripto tidak berada di atas undang-undang dan pemiliknya tidak berada di luar jangkauan kami.

“Seperti yang didakwa, Bitzlato menjual dirinya kepada penjenayah sebagai pertukaran mata wang kripto tanpa soalan, dan memperolehi deposit bernilai ratusan juta dolar sebagai hasilnya.

”Defendan kini perlu membayar harga untuk peranan jahat yang dimainkan oleh syarikatnya. dalam ekosistem mata wang kripto,” kata Peguam AS, Breon Peace pada sidang akhbar ketika mengumumkan penahanan itu.

Sejak 2018, bursa berdaftar Hong Kong telah memproses transaksi mata wang kripto bernilai kira-kira AS$4.5 bilion, menurut aduan itu.

Firma itu memerlukan pengenalan minimum daripada penggunanya, membolehkan ia menjadi “syurga bagi hasil jenayah dan dana yang bertujuan untuk digunakan dalam aktiviti jenayah”, kata pendakwa raya.

Mereka mendakwa, firma itu menyedari isu tersebut, memetik dokumen dalaman yang menggambarkan Bitzlato mengendalikan “wang kotor” tanpa prosedur pemeriksaan pelanggan standard.

Pihak berkuasa berkata, firma itu berkait rapat dengan Hydra Market, pasaran darknet untuk dadah, pengubahan wang haram dan maklumat kewangan dicuri yang ditutup oleh pihak berkuasa antarabangsa tahun lepas.

Bitzlato mendakwa ia tidak menerima pelanggan AS tetapi pihak pendakwa berkata ia sebenarnya melakukan ‘banyak’ perniagaan dengan rakyat AS.

Pihak berkuasa AS bekerjasama dengan penguatkuasa undang-undang di Perancis dan negara lain dalam operasi itu. – Agensi