Odesa kini disenaraikan sebagai tapak Warisan Dunia oleh Unesco. foto UNESCO

KYIV – Pusat bersejarah bandar pelabuhan Odesa di Ukraine ditetapkan sebagai tapak Warisan Dunia yang terancam oleh Agensi Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Namun, dakwaan itu ditentang oleh Rusia.

Unesco berkata, keputusan tersebut kerana mengiktiraf “nilai universal yang luar biasa” tapak itu.

Tetapi Rusia mendakwa kenyataan itu “bermotifkan politik”.

Dikenali sebagai Mutiara Laut Hitam, Odesa telah dibom beberapa kali sejak Rusia menyerang Ukraine.

Tahun lalu, penduduk bergegas melindungi monumen dan bangunan bandar itu dengan menutupnya dengan beg pasir.

Bercakap selepas pengundian, Ketua Pengarah Unesco Audrey Azoulay berkata, penetapan bandar itu sebagai tapak Warisan Dunia adalah satu langkah penting.

“Terdapat aspek simbolik yang pertama iaitu mengatakan bandar ini milik warisan dunia, ia membimbangkan kita semua, kita semua melihatnya, kita semua menyaksikannya dan kita mengiktiraf sejarahnya dan sumbangannya kepada warisan itu.

“Itu sudah menjadi aspek simbolik yang penting,” kata Azoulay.

Dengan penetapan itu bermakna, semua ahli konvensyen, termasuk Rusia, akan mempunyai kewajipan “untuk tidak membawa kemusnahan yang disengajakan” di tapak Warisan Dunia.

Sebahagian daripada Odesa turut dimasukkan ke dalam senarai Warisan Dunia dalam bahaya, yang menurut Unesco memberikan bandar itu akses kepada bantuan teknikal dan kewangan, “yang mungkin diminta oleh Ukraine untuk memastikan perlindungan harta itu dan, jika perlu, membantu dalam pemulihannya. “.

Presiden Ukraine, Volodymyr Zelensky yang menyambut baik keputusan itu berkata, beliau berterima kasih kepada rakan kongsi yang membantu melindungi mutiara negara ini daripada serangan Rusia.

Rusia, yang berkali-kali cuba menangguhkan pengundian, seterusnya menuduh Ukraine “memusnahkan” monumennya sendiri.

Kementerian Luar di Moscow juga menuduh Ukraine mengemukakan dokumen permohonan yang lemah dan mendakwa undian telah diambil “di bawah tekanan dari Barat” sambil “tidak menghiraukan peraturan prosedur”.

“Ia disediakan dengan tergesa-gesa, tanpa menghormati piawaian tinggi semasa Unesco,” kata kementerian luar Rusia.

Tujuh tapak lain di Ukraine telah ditambah ke Senarai Warisan Dunia Unesco, termasuk Katedral Saint-Sophia di ibu kota Kyiv dan pusat bersejarah bandar barat Lviv. – Agensi