Recep Tayyip Erdogan

ANKARA – Presiden Recep Tayyip Erdogan berkata, Turkiye kemungkinan bersetuju untuk Finland menyertai NATO tetapi bukan Sweden.

Beliau mengkritik keengganan Sweden untuk mengekstradisi berpuluh-puluh orang yang didakwa terikat dengan kumpulan militan Kurdish dan pengkritik lain kerajaannya.

“Jika anda benar-benar mahu menyertai NATO, anda perlu kembalikan pengganas ini kepada kami,” tegas Erdogan.

Komennya dibuat beberapa hari selepas Turkiye menangguhkan rundingan untuk menerima kedua-dua negara Nordik itu sebagai ahli.

Tindakan itu didorong oleh beberapa siri protes kontroversi di Stockholm, termasuk satu siri protes yang mana al-Quran dibakar.

Sweden telah mengutuk protes itu, tetapi mempertahankan undang-undang kebebasan bersuara negara itu.

Sebagai tindak balas kepada pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, Sweden dan Finland memohon untuk menyertai NATO tahun lepas, bagi menamatkan dekad ketidakselarasan tentera.

Permohonan mesti diluluskan sebulat suara oleh semua anggota NATO semasa, tetapi Turkiye dan Hungary telah gagal untuk mengesahkan bidaan mereka.

Dalam ucapannya, Erdogan mencadangkan Turki kini mungkin “memberi respons berbeza terhadap Finland,” sambil menambah “Sweden akan terkejut”.

“Kami memberikan Sweden senarai 120 orang dan memberitahu mereka untuk mengekstradisi pengganas itu di negara mereka.

“Jika anda tidak mengekstradisi mereka, maka maaf tentang itu (penyertaan NATO),”

Sweden mempunyai diaspora Kurdish yang lebih besar daripada Finland, dan perbincangannya dengan Ankara mengenai keahlian NATO telah hangat.

Turkiye menggesa Sweden supaya menjauhkan diri daripada Parti Pekerja Kurdistan (PKK), yang dianggap sebagai kumpulan pengganas oleh Turki, Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah (EU).

Sebagai tindak balas, Sweden meluluskan pindaan perlembagaan yang membolehkannya mewujudkan undang-undang anti-keganasan yang lebih ketat yang dituntut oleh Turkiye.

Kedua-dua Sweden dan Finland juga telah menarik balik larangan penjualan peralatan ketenteraan ke Turkiye, yang diperkenalkan selepas campur tangan tentera Ankara di Syria pada 2019.

Tetapi Turki telah mengkritik hebat Sweden berhubung protes baru-baru ini di Stockholm, termasuk satu oleh kumpulan sokongan Kurdish yang menggantung patung Encik Erdogan dari tiang lampu.

Awal bulan ini, Erdogan berkata, pilihan raya Turkiye telah dibawa ke hadapan sebulan kepada 14 Mei. – Agensi