Rakaman pasangan muda Iran sedang menari yang disiarkan menerusi akaun media sosial mereka.

TEHRAN – Pasangan kekasih warga Iran dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun selepas menyiarkan video mereka menari di jalanan.

Mereka disabitkan bersalah kerana mempromosikan rasuah, pelacuran dan propaganda.

Video itu menunjukkan mereka menari di tepi Menara Azadi (Freedom) Tehran.

Pihak berkuasa sedang menjatuhkan hukuman berat kepada individu yang dilihat terlibat dalam protes selepas kematian seorang wanita yang ditahan oleh polis moral.

Pasangan yang berusia 20-an itu menyiarkan video mereka menerusi akaun Instagram mereka, yang mempunyai gabungan pengikut hampir dua juta.

Protes anti-kerajaan – dilabel “rusuhan” oleh rejim Iran – melanda seluruh negara selepas seorang gasid, Mahsa Amini, 22, meninggal dunia dalam tahanan polis pada September tahun lalu.

Dia ditahan di Tehran kerana didakwa melanggar peraturan yang mewajibkan wanita menutup rambut mereka dengan tudung, atau tudung.

Astiazh Haqiqi, 21, dan tunangnya Amir Mohammad Ahmadi, 22, dikatakan disabitkan kesalahan “mempromosikan rasuah dan pelacuran, berpakat menentang keselamatan negara, dan propaganda menentang penubuhan”.

Tidak jelas berapa lama hukuman bagi setiap sabitan berasingan yang mereka hadapi.

Mereka, masing-masing telah dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun setengah – hukuman gabungan untuk pertuduhan itu.

Jika keputusan mereka dikekalkan, mereka perlu menjalani tempoh hukuman yang paling lama.

Menurut laporan, mereka juga dikenakan larangan dua tahun menggunakan media sosial dan meninggalkan negara ini. – Agensi

1 Komen

Comments are closed.