KUALA LUMPUR – Akta Perolehan Kerajaan perlu dibentangkan dan digubal secepat mungkin bagi mengehadkan keadaan yang membenarkan amalan rundingan terus.

Akta itu perlu mengandungi peruntukan khusus yang merujuk kepada perolehan semasa krisis negara, dan mengehadkan skop kuasa yang diberikan kepada kerajaan mengikut aturan untuk melaksanakan “perolehan kecemasan”.

Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (Pusat C4) membuat cadangan itu susulan kelemahan perolehan dalam pembekalan ventilator yang didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) baru-baru ini.

Untuk itu, Pusat C4 menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia meneruskan siasatan ke atas perolehan ini tanpa halangan dan telus.

Menurutnya, sekira ada mana-mana individu didapati menyalahgunakan kuasa atau kedudukan mereka untuk memperkayakan diri, mereka perlu didakwa dan dibicarakan di mahkamah.

Kerajaan Perpaduan juga digesa menggantung dan menyemak semua perolehan sedia ada yang dibuat atas alasan “perolehan kecemasan”, menilai semula setiap projek ini berdasarkan merit dan integriti prosedurnya.

Selain itu, pengawalseliaaan terma dan syarat sebarang inisiatif CSR dalam projek perolehan awam perlu dibuat oleh kerajaan untuk memastikan ia tidak disalahgunakan atau digunakan untuk memintas peraturan dan peraturan perolehan, demi kepentingan sendiri.

Pusat C4 menambah, proses perolehan ventilator yang didedahkan LKAN menyerlahkan dengan sangat jelas bagaimana merit yang sepatutnya “perolehan kecemasan” akhirnya diranapkan oleh pelaksanaannya sendiri.

Rasional berterusan oleh kerajaan untuk mempertahankan penggunaan prosedur “perolehan kecemasan” adalah kelulusan Parlimen untuk belanjawan membeli bekalan perubatan akan memakan masa kerana Covid-19 merosakkan sistem penjagaan kesihatan, oleh itu, adalah mustahak bekalan ini dibeli dan dibekalkan ke hospital secepat mungkin untuk mengelakkan kehilangan nyawa.

Namun, dengan penemuan Ketua Audit Negara, adalah jelas kegagalan untuk mengamalkan tadbir urus yang baik dalam proses perolehan akhirnya menyebabkan rakyat Malaysia kehilangan 472 lebih ventilator daripada yang sepatutnya dilakukan dengan cara lebih telus dan bertanggungjawab.

Pada terasnya, semua jurang institusi ini mendedahkan sikap tidak mempedulikan kehidupan rakyat Malaysia.

Sedangkan mengutamakan kesejahteraan rakyat Malaysia pada kemuncak wabak itu memerlukan tadbir urus yang betul dalam memastikan penyampaian perkhidmatan dan peralatan yang diperlukan untuk merawat mereka yang menderita Covid-19.

Ini juga merangkumi pengurusan dana yang betul – kerugian RM13.07 juta boleh dielakkan.

Setidak-tidaknya, dana RM13.07 juta itu boleh digunakan untuk meringankan beban mereka yang menderita dari segi kewangan kerana ekonomi negara lumpuh akibat wabak tersebut, ujarnya. – MalaysiaGazette