Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Datuk Seri Salahuddin Ayub memberi bungkusan makanan Menu Rahmah Oldtown White Coffee di Laman Niaga Sri Rampai, hari ini.

KUALA LUMPUR – Lebih 1,300 premis direkodkan menyertai inisiatif menu Rahmah dan dijangka jumlah itu akan bertambah dalam masa terdekat.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata,  jumlah itu sekali gus menafikan suara-suara yang tidak yakin dengan kejayaan insiatif yang sudah sebulan dilancarkan.

“Setakat petang ini kita ada 1,142 outlet yang terlibat dalam inisiatif Rahmah, tidak termasuk 182 outlet Oldtown White Coffee, esok Mcdonald’s, Marrybrown, Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut dan yang terbaharu adalah Texas Chicken menyertai menu Rahmah.

“Hari demi hari syarikat-syarikat yang ternama menunjukkan minat dan bersedia untuk menawarkan menu Rahmah.

“Saya rasa rakyatlah menjadi pemenangnya apabila lebih ramai lagi pemain-pemain industri ini yang menawarkan menu Rahmah ini secara sukarela,” katanya selepas merasmikan Majlis Pelancaran Menu Rahmah Oldtown White Coffee di Laman Niaga Sri Rampai, di sini, hari ini.

Salahuddin Ayub bercakap dalam sidang media Majlis Pelancaran Menu Rahmah Oldtown White Coffee di Laman Niaga Sri Rampai, hari ini.

 

Tambah Salahuddin, pihaknya sedia menerima kritikan atau cabaran serta akan mengambil semua teguran secara terbuka dalam memastikan menu Rahmah di bawah KPDN dapat diteruskan pada satu jangka masa yang munasabah.

“Saya percaya KPDN tidak boleh bertindak sendirian, kita perlukan kolaborasi, persefahaman, kerjasama yang lebih erat bersama kementerian yang lain dalam  memastikan (penurunan) kos sara hidup akan dapat dilaksanakan,” jelasnya.

Beliau memaklumkan, KPDN akan terus mengadakan sesi libat urus dengan semua pemegang taruh dan memastkan di seluruh negara mempunyai lebih banyak premis yang memperkenalkan menu Rahmah,.

Katanya, keberkesanan inisiatif menu Rahmah itu akan nilai oleh rakyat yang membuat penilaian kerana inisiatif itu dibuat secara sukarela dan untuk rakyat.

“Semua premis dan syarikat yang menyertai usaha murni ini adalah secara sukarela. Ada di antara mereka telah membuat kenyataan mereka dapat menambah pendapatan walaupun hanya (berharga) RM5 ke bawah kerana pelanggan juga bertambah.

“Itu adalah satu jawapan yang membuktikan bahawa menu Rahmah ini bukan sekadar memberikan servis kepada rakyat tetapi (juga kepada) penjual, gerai dan warung. – MalaysiaGazette