Orang ramai tidak melepaskan peluang beriadah bersama keluarga pada cuti hujung minggu ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur.

TOKYO- Berjalan 8,000 langkah setiap hari hanya pada hujung minggu boleh mengurangkan risiko kematian.

Menurut sekumpulan penyelidik dari Sekolah Siswazah Perubatan Universiti Kyoto, individu yang berjalan sekurang-kurangnya 8,000 langkah setiap hari pada satu atau dua hari seminggu dapat melihat penurunan risiko kematian selepas 10 tahun yang hampir sama dengan individu yang berjalan dalam jumlah yang sama tiga hingga tujuh hari seminggu.

Kajian itu diterbitkan dalam jurnal perubatan JAMA Network Open, Persatuan Perubatan Amerika bulan lepas.

Tetapi tidak jelas bagaimana risiko mungkin berbeza-beza bergantung pada bilangan hari yang dihabiskan untuk berjalan kaki sebanyak itu.

Pasukan itu menggunakan data daripada tinjauan Kesihatan Kebangsaan Amerika Syarikat (AS) yang dijalankan antara 2005 dan 2006 yang mengkaji hubungan antara langkah harian yang dilalui oleh 3,101 orang berumur 20 tahun ke atas dengan purata umur 50.5 tahun dan risiko kematian 10 tahun kemudian.

Di antara mereka yang berjalan sekurang-kurangnya 8,000 langkah sehari satu atau dua hari dan tiga hingga tujuh hari, kumpulan tiga hingga tujuh hari mencatatkan kadar kematian 16.5 peratus, lebih rendah daripada kumpulan hari sifar, manakala kadar bagi kumpulan satu atau dua hari ialah 14.9 peratus.

Apabila kumpulan penyelidik mengehadkan punca kematian kepada penyakit yang berkaitan dengan jantung dan saluran darah, kadarnya adalah 8.4 peratus lebih rendah untuk kumpulan tiga hingga tujuh hari dan 8.1 peratus lebih rendah untuk kumpulan satu atau dua hari.

“Tidak perlu berasa tertekan untuk berjalan setiap hari, ” kata Kosuke Inoue, Penolong Profesor di Sekolah Siswazah Perubatan Universiti Kyoto sambil mengesyorkan supaya lebih banyak aktiviti dibuat berjalan pada hujung minggu. – Agensi