Datuk Seri Sharkar Shamsuddin (dua dari kanan) ketika selesai mempengerusikan sesi taklimat RUU Anti Lompat Parti di Dewan Pusat Tranformasi Bandar (UTC) Pahang hari ini

KUANTAN – Rang Undang-Undang (RUU) berkaitan larangan lompat parti politik bagi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pahang dijangka dibentangkan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang seperti yang dijadualkan pada 8 Mei depan.

Yang Dipertua DUN Pahang, Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsudin berkata, kesemua 42 ADUN berpuas hati setelah menghadiri sesi taklimat yang disampaikan oleh Pejabat Penasihat Undang-undang berhubung perkara berkenaan pada hari ini.

Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsudin (kanan)

Sharkar berkata, RUU itu perlu dihantar ke Pejabat DUN sebelum 22 April ini bagi membolehkan bagi perkara itu dibentangkan pada sidang DUN akan datang.

“Persidangan DUN Pahang akan diadakan pada 8 Mei ini. Jika nak dibentang, draf RUU itu perlu dihantar ke pejabat saya 14 hari sebelum persidangan bermula.

“Ada beberapa  perkara  yang perlu diharmonikan supaya undang-undang yang dibuat ini dapat diperkemas,” katanya kepada media sejurus taklimat RUU Anti Lompat Parti di Dewan Pusat Tranformasi Bandar (UTC) Pahang hari ini.

Hadir sama Ketua Pembangkang yang juga ADUN Cheka, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

Jelas Sharkar, secara keseluruhannya semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) termasuk dari blok pembangkang tiada halangan untuk perkara itu dibentangkan.

Ujar Sharkar, hampir 95 peratus  RUU ini sama  seperti Akta Anti Lompat Parti yang diluluskan di peringkat parlimen sebelum ini.

RUU itu akan dimasukkan dalam pindaan Rang Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri dan memerlukan  sokongan majoriti dua pertiga.

“Tidak banyak perubahan cuma bezanya di Pahang ini kita ada ahli lantikan dalam DUN. Bagi ahli yang dilantik itu, adakah mereka boleh dipecat jika tidak menyokong usul yang dibawa kerajaan dan terdapat cadangan agar mereka dimasukkan dalam pindaan itu sekaligus secara automatik  tidak boleh bercanggah dengan parti yang melantik.

“Kerajaan negeri  sekarang tiada sokongan majoriti itu jadi  kita jemput pembangkang untuk sama-sama memberi sokongan terhadap pindaan ini,” katanya.- MalaysiaGazette