Jepun menyaksikan penurunan populasi 12 tahun berturut-turut. Foto Kyodo News

TOKYO – Penduduk Jepun merosot kepada 124.95 juta pada 2022, menandakan kemerosotan tahun ke-12 berturut-turut.

Sehingga 1 Oktober tahun lalu, jumlah penduduk termasuk penduduk asing menyaksikan penurunan sebanyak 556,000, atau 0.44 peratus daripada tahun sebelumnya, menurut anggaran penduduk terkini yang dikeluarkan oleh Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi.

Jumlah warga Jepun, yang berjumlah 122 juta, merosot sebanyak 750,000, yang mana penurunannya telah berkembang sejak 2011.

Kyodo News melaporkan, angka itu mewakili penurunan terbesar sejak data setanding tersedia pada tahun 1950.

Ketua Setiausaha Kabinet Hirokazu Matsuno yang mengulas perkara itu pada sidang akhbar berkata, kerajaan akan menangani penurunan kadar kelahiran negara “dengan keutamaan tertinggi”.

Dalam kiraan terkini, bilangan orang di bawah umur 15 tahun ialah 14.5 juta, membentuk 11.6 peratus penduduk yang paling rendah, manakala mereka yang berumur 65 tahun ke atas berjumlah kira-kira 36.23 juta, meningkat sedikit daripada tahun sebelumnya kepada 29 peratus daripada jumlah keseluruhan.

Daripada jumlah populasi, lelaki menyumbang 48.6 peratus dengan kejatuhan untuk tahun ke-15 berturut-turut, manakala populasi wanita menyaksikan penurunan tahun ke-12 berturut-turut berjumlah 51.4 peratus.

Nisbah jantina penduduk, atau nisbah lelaki kepada perempuan dalam populasi, adalah 94.7, dengan perempuan melebihi lelaki sebanyak 3,431,000.

Dari perspektif serantau, Tokyo menyaksikan populasinya meningkat sebanyak 0.20 peratus, pulih daripada penurunan pertama dalam 26 tahun tahun lalu disebabkan oleh pandemik Covid-19 yang memperlahankan kemasukan tradisional pendudukke wilayah ibu kota.

Jumlah penduduk Jepun jatuh di bawah paras tahun sebelumnya buat kali pertama pada 2005, kemudian memuncak pada 2008, dan telah menurun selama 12 tahun berturut-turut sejak 2011, kata kementerian itu.

Dengan kadar kelahiran yang menurun dan populasi yang semakin tua, tenaga kerja yang semakin berkurangan dan beban kewangan yang lebih besar pada sistem keselamatan perubatan dan sosial menimbulkan cabaran kepada negara.

Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida telah beberapa kali berjanji untuk memberi tumpuan kepada dasar yang berkaitan dengan kanak-kanak tahun ini, berikrar untuk menangani kadar kelahiran rendah melalui langkah-langkah yang “belum pernah berlaku sebelum ini”. – Agensi