Pelabuhan Sudan
Bangunan Wisma Putra.

KUALA LUMPUR – Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya pertempuran antara Angkatan Tentera Sudan dan Rapid Support Forces (RSF) yang telah menyebabkan kesusahan dan kerugian besar terhadap nyawa yang tidak bersalah.

Kementerian Luar (KLN) dalam kenyataan berkata, dalam semangat bulan Ramadan yang mulia, Malaysia menyeru kedua-dua pihak untuk segera menghentikan permusuhan, menahan diri sepenuhnya, mencerminkan rukun Islam keamanan dan belas kasihan.

“Kedua-dua pihak harus menyelesaikan sebarang perbezaan melalui cara yang aman, dan mengelakkan sebarang tindakan yang boleh memburukkan lagi ketegangan dalam negara.

“Dialog dan rundingan yang bermakna adalah satu-satunya jalan hadapan ke arah memulihkan keamanan dan kestabilan di Sudan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Susulan itu Malaysia menggesa semua pihak mengutamakan keselamatan dan keselamatan orang awam.

Malah bekerjasama ke arah mewujudkan persekitaran yang aman dan stabil, yang mana semua rakyat Sudan boleh berkembang maju serta makmur.

“Malaysia kekal dalam solidariti dengan rakyat Sudan dan akan terus menyokong usaha ke arah penyelesaian konflik yang berkekalan dan aman.

“Kami mendoakan kesejahteraan dan keselamatan rakyat Sudan pada masa yang mencabar ini,” jelasnya.

Semalam, konflik antara tentera Sudan dan Rapid Support Forces (RSF) berlanjutan di ibu negara Khartoum telah mencetuskan kebimbangan terhadap konflik yang lebih meruncing di negara itu.

Serangan berhampiran pangkalan RSF di selatan Khartoum pada waktu pagi dengan cepat merebak ke kawasan lain di ibu negara, termasuk Lapangan Terbang Antarabangsa Khartoum. – MalaysiaGazette