Neow Choo Seong
Neow Choo Seong

KUALA LUMPUR – MCA mengkritik kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh dalam satu sidang media berhubung prestasi kontijen Malaysia ke Sukan SEA 2023 Kemboja pagi tadi.

Timbalan Pengerusi Biro Komunikasi dan Diplomasi Antarabangsa MCA, Neow Choo Seong berkata, pihaknya kecewa apabila Hannah masih lagi cuba menegakkan benang yang basah dengan tidak mengakui kontijen negara mempamerkan prestasi terburuk di sukan dwitahunan tersebut.

“Hakikatnya dunia melihat kedudukan Malaysia pada Sukan SEA kali ini terburuk dalam sejarah apabila menduduki tangga ke-7, walhal sejak Malaysia menyertai sukan ini, kita berada di kedudukan top 5 dan paling teruk pun, ditangga ke-6 pada tahun 1983 di Singapura dan tahun lepas, 2022 di Hanoi, Vietnam.

“Lihat saja laporan berita dan ‘google search’, boleh dikatakan semua laporan menyebut tentang prestasi terburuk Malaysia dalam sejarah, termasuk laporan daripada agensi berita Bernama.

“Malah, pandangan dan kritikan membina yang datang daripada pemerhati-pemerhati sukan disegani seperti Datuk Dr. Pekan Ramli harus dipandang serius,” kata Choo Seong dalam satu kenyataan, hari ini.

Choo Seong berkata, Hannah tidak sepatutnya memberi alasan negara tuan rumah tidak memasukkan acara-acara yang mana Malaysia boleh menang, negara lawan tampil dengan atlet jaguh dunia dan  ketidakstabilan politik di Malaysia terhadap prestasi buruk kontijen Malaysia.

“Saya menyambut baik kenyataan Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tan Sri Mohamad Norza Zakaria yang menyatakan perlunya kita ‘reset’ semula dasar serta sistem dalam bidang sukan negara yang disifatkan sudah lapuk.

“Sememangnya ini sama dengan apa yang saya pernah sarankan kepada kerajaan, khususnya Kementerian Belia dan Sukan sebagaimana ulasan saya dalam podcast Studio Tingkat 10 baru-baru ini,” katanya.

Pada Sukan Sea 2023 Kemboja, kontinjen negara hanya mengutip 34 pingat emas, 45 perak dan 97 gangsa untuk menghuni tangga ketujuh.

Lebih mengecewakan apabila Malaysia dengan 676 atlet berada di bawah Singapura, Filipina dan Kemboja. – MalaysiaGazette