Gambar hiasan. foto RMT

LONDON – Penumpang kereta api bawah tanah London akan menghadapi gangguan selama seminggu pada bulan Julai ini apabila pekerja pengangkutan awam itu mengadakan mogok.

Kesatuan RMT telah mengumumkan satu minggu tindakan di London Underground dari 23 hingga 28 Julai.

Tindakan itu dibuat di tengah-tengah pertikaian lama dengan Transport for London (TfL) “berhubung pekerjaan, pemotongan, dan serangan ke atas pencen dan keadaan kerja”, kata satu kenyataan daripada kesatuan itu.

Kesatuan itu mendakwa seramai 600 pekerja dan kakitangan Tube dijadual diberhentikan, akan menjadi lebih miskin dalam persaraan jika cadangan TfL dilaksanakan.

Protes itu akan disertai oleh kakitangan yang terjejas.

“Minggu tindakan ini akan menutup London Underground bagi menunjukkan betapa pentingnya kerja ahli kami,” kata Mick Lynch, Setiausaha Agung RMT.

Beliau menyeru Datuk Bandar London, Sadiq Khan, untuk menyelaraskan dirinya dengan RMT menentang kerajaan, selepas menekankan bahawa Khan telah memotong belanjawan TfL.

Pengumuman itu dibuat semasa tindakan industri daripada Aslef, satu lagi kesatuan rel negara.

Protes oleh Aslef sedang berlangsung sehingga Jumaat, dengan bantahan seterusnya pada 17 hingga 22 Julai.

Kedua-dua kesatuan sekerja sebelum ini menuduh kerajaan menyekat perjanjian gaji yang akan menamatkan pertikaian, kerana negara itu berdepan dengan inflasi yang meningkat hingga mewujudkan krisis kos sara hidup.

Britain telah menghadapi tindakan mogok merentasi pelbagai sektor, termasuk pertikaian berterusan dengan pekerja kereta api di seluruh negara, serta guru, penjawat awam dan perkhidmatan kesihatan.

Pejabat Perangkaan Kebangsaan menganggarkan hampir empat juta hari telah hilang akibat tindakan industri. – Agensi