Malaysia dan Singapura bersetuju untuk menangguhkan pelaksanaan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) sehingga ke suatu tempoh yang akan ditetapkan.
Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Tan Sri Syed Hamid Albar memuji visi dan semangat Kerajaan Malaysia untuk mengaktifkan semula Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (KL-SG HSR) melalui pelaburan sektor swasta mengambil kira faedah besar yang akan dibawa kepada negara dan rakyat.

Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) itu berkata, MyHSR Corporation, di bawah pimpinan Datuk Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal, telah mengorak langkah besar dan berusaha keras untuk merancang pembangunan projek KL-SG HSR.yang bersepadu dan menyeluruh.

Selain mengenal pasti dan membangunkan spesifikasi teknikal dan kejuruteraan yang diperlukan untuk pembangunan awal projek HSR yang sepatutnya bermula pada tahun 2018 susulan pemeriksaan awam, pasukan itu juga merangka Rancangan Pembangunan Sosio Ekonomi HSR.

Pelan itu bakal membuka peluang pertumbuhan berpotensi dan mengubah landskap sosio-ekonomi bandar dan pekan antara Lembah Klang dan Koridor Selatan Semenanjung Malaysia.

Seperti yang dibuktikan oleh beberapa negara seperti seperti Jepun dan Taiwan, HSR adalah salah satu mod pengangkutan teras yang membawa pembangunan dan kemakmuran ketara kepada negara-negara tersebut.

Menurutnya, Seperti yang dilaporkan dalam media baru-baru ini, HSR Jepun, lebih dikenali sebagai Shinkansen, merupakan sebahagian daripada Pelan Penggandaan Pendapatan Negara dan menyumbang kepada kedua terbesar ekonomi Jepun pada tahun 1980-an.

Kadar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Jepun meningkat dua kali ganda dalam tempoh tujuh tahun dan kemudian berganda lagi dalam tempoh lima tahun berikutnya.

Di Taiwan, tumpuan Rancangan Daerah Khas HSR untuk memperkenalkan pembangunan yang berbeza tema bagi setiap lima stesen di sepanjang jajaran HSR telah menunjukkan korelasi positif antara pembangunan HSR dan pertumbuhan ekonomi.

Buktinya, peningkatan yang ketara dalam Penunjuk KDNK, pelaburan langsung asing (FDI), produktiviti dan pembandaran selepas pengenalan HSR.

Aliran tahunan untuk tempoh yang setanding sebelum dan selepas pembangunan Taiwan HSR menunjukkan KDNK per kapita  meningkat sebanyak 38 peratus.

FDI pula melonjak 43 peratus, manakala produktiviti dan pembandaran telah meningkat sebanyak 30 peratus dan 11 peratus masing-masing.

Di Eropah, koridor HSR Paris-Brussels-Cologne turut menyokong pertumbuhan KDNK sebanyak 4.1 peratus dalam Brussels dari 1999 hingga 2004.

China juga, juga telah mengambil langkah besar dalam membangunkan HSR, dengan lebih daripada 40,000km dalam operasi dan 30,000km lagi dalam pembinaan.

Walaupun hanya membina HSR pertamanya pada tahun 2000-an, China mempunyai rangkaian HSR terbesar di dunia dalam pembangunan di bawah 20 tahun.

HSR China, kata Syed Hamid, telah meningkatkan potensi pasarannya bandar peringkat kedua sebanyak 59 peratus, menunjukkan bahawa HSR adalah lebih daripada sekadar
cara pengangkutan.

Thailand, Indonesia dan Vietnam juga telah mengambil inisiatif untuk mengoptimumkan dan meraih potensi manfaat HSR.

“Kita akan ketinggalan jauh jika tidak bermula sekarang.

“Kepada beberapa penentang yang membangkitkan kebimbangan mereka tentang kekurangan sumber dan teknikal kepakaran dalam bidang HSR di Malaysia hari ini, saya ingin mereka renungkan masa sebelum ini projek kereta nasional pertama diperkenalkan dan di mana kita berada hari ini.

“Bilangan pekerjaan yang projek itu telah diwujudkan secara langsung dan tidak langsung, dan sumbangannya kepada ekonomi negara.

“Dan kepada mereka yang mengutarakan kebimbangan mereka mengenai penumpang dan tambang tiket, saya yakin pemain industri dalam sektor swasta akan membuat pengiraan mereka sebelum mengemukakan cadangan mereka kepada kerajaan,” ujarnya.

Syed Hamid menambah, kedua-dua sektor awam dan swasta juga akan mengambil iktibar dari masa lalu dan masa kini, di samping menerapkan amalan terbaik global, untuk memastikan bahawa mereka boleh bekerjasama untuk berjaya membangunkan projek KL-SG HSR untuk manfaat semua. – MalaysiaGazette