Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim diiringi Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Nik Nazmi Nik Ahmad (kanan) dan Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli (kiri) menunjukkan Pelan Hala Tuju Tenaga Negara pada Majlis Pelancaran Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC). Foto AFFAN FAUZI, 29 OGOS 2023.

KUALA LUMPUR – Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) dijangka meningkatkan keluaran dalam negara kasar (KDNK) sebanyak 10 hingga 15 peratus.

Menteri Ekonomi berkata, pelan tersebut juga akan mewujudkan 350,000 pekerjaan dalam industri pertumbuhan tinggi, bernilai tinggi (HGHV).

“Yang penting, 70 peratus daripada keuntungan pendapatan akan mengalir ke isi rumah berpendapatan rendah dan sederhana.

“Peluang peningkatan kemahiran yang dicipta juga boleh memberi peluang kepada rakyat bekerja pada sesuatu yang memuaskan dan menggunakan sepenuhnya kemahiran mereka,” kata Rafizi.

Beliau berkata demikian dalam ucapan pada majlis pelancaran siri penuh Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) yang disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Turut hadir Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad dan Pengerusi Tenaga Nasional Bhd, Datuk Abdul Razak Abdul Majid.

Rafizi berkata, tiga struktur kritikal yang menjadi asas menjayakan sasaran NETR sekali gus memberi keuntungan kepada ekonomi negara.

Ia melibatkan tadbir urus yang kukuh, pembiayaan yang besar dan yang boleh dipercayai serta sistem pertukaran tenaga yang telus.

Mengenai tadbir urus, penubuhan Majlis Tenaga Negara adalah isyarat paling kuat mengenai hasrat kerajaan untuk bergerak melangkaui pelan tindakan kepada pelaksanaan.

Majlis Tenaga Negara, yang dipengerusikan oleh perdana menteri dan Kementerian Ekonomi sebagai sekretariat akan menetapkan hala tuju dan dasar strategik peringkat tinggi, yang membolehkan jawatankuasa kerja menyelaras dan melaporkan kemajuan secara bergilir-gilir.

Kedua dari segi pembiayaan, Kemudahan Peralihan Tenaga Nasional bukan sekadar kemudahan yang menempatkan pelaburan kerajaan.

Sebaliknya, kemudahan itu akan menggunakan instrumen kewangan gabungan inovatif yang menggabungkan pembiayaan daripada saluran awam, swasta dan dermawan, kata Rafizi.

Di tengah-tengahnya, instrumen kewangan campuran bertujuan untuk pelaburan asas kerajaan untuk menggerakkan modal swasta tambahan tiga atau empat kali ganda jumlah awal.

Katanya, menjelang 2050, Malaysia memperluaskan sasaran kapasiti terpasang tenaga diperbaharui kepada 70 peratus; penjimatan kecekapan tenaga kepada 22 peratus dan penembusan kenderaan elektrik kepada 80 peratus.

“Kami memperkenalkan Peralihan Bertanggungjawab 2050, laluan rendah karbon untuk sektor tenaga dari sekarang hingga 2050, lebih bercita-cita tinggi daripada Aspirasi Negara Rendah Karbon 2040 yang ditetapkan sebelum ini,” kata Rafizi.

Walaupun Malaysia hanya menyumbang 0.8 peratus daripada pelepasan gas rumah hijau global Malaysia menurut Rafizi bersedia dan bersedia untuk mengambil bahagian dalam usaha global berkaitan perubahan iklim.-MalaysiaGazette