Timbalan Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan, Akmal Nasrullah Mohd Nasir menunjukkan status projek perumahan lewat, sakit dan terbengkalai pada sidang media Task Force Projek Perumahan Swasta Sakit dan Terbengkalai di Putrajaya. Foto WAN NABIL NASIR, 08 SEPTEMBER 2023.

PUTRAJAYA – Sebanyak 12 isu yang dikenal pasti oleh Petugas Khas Projek Perumahan Swasta Sakit dan Terbengkalai (TFST) menjadi punca projek perumahan bermasalah.

Timbalan Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan, Akmal Nasrullah Mohd Nasir berkata, antara yang perlu diberikan perhatian adalah ketiadaan pemantauan, kawalan dan pengurusan prosedur Akaun Pemajuan Perumahan (Housing Development Account, HDA) yang kurang jelas antara kerajaan dengan institusi kewangan dan pihak perumahan swasta.

“Pelaksanaan mungkin tidak berlaku seperti yang kita harapkan untuj keadaan sedemikian rupa pendekatan saya berperingkat.

“HDA itu sudah dinyatakan jelas dalam jelas dalam Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1996 (Akta 118) cuma tidak jelas,” katanya ketika sidang media Status Terkini Projek Perumahan Swasta Sakit dan Terbengkalai.

Isu tersebut antara yang dibentangkan ketika sesi libat urus TFST dengan Bank Negara Malaysia (BNM), tiga peratuan bank dan 13 institusi kewangan.

Akmal berkata, isu tersebut merupakan antara dua masalah dalaman selain daripada keperluan dan syarat penyiapan projek oleh agensi teknikal Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Jelas beliau, terdapat pemaju yang tidak mematuhi kaedah HDA yang sepatutnya apabila mempunyai lebih daripada satu projek yang diuruskan dalam satu akaun.

Sehubungan itu katanya, perbincangan dengan pihak yang berkaitan perlu diadakan secara konsisten agar tidak ada kepincangan berlaku sekaligus mengakibatkan sebuah projek perumahan termasuk dalam kategori sakit dan terbengkalai.

“Jadi  peranan kita adalah pastikan ada penambahbaikan untuk capai objektif. Perkara ini tidak boleh dicapai dengan bekerja secara bersendirian, semua pihak yang terkait perlu saling berbincang,” tambah beliau.

Untuk rekod, pemaju perumahan swasta diwajibkan membuka HDA untuk simpanan deposit bagi mendapatkan lesen pemajuan akaun dan pinjaman kewangan demi pembinaan.

Sementara itu Akmal berkata, turut dibincangkan isu berkaitan transaksi institusi kewangan dengan pemaju dan institusi perbankan dengan pembeli.-MalaysiaGazette