Gambar hiasan

DHAKA – Hampir 1,000 orang telah meninggal dunia akibat denggi di Bangladesh dalam beberapa minggu kebelakangan ini, yang disifatkan oleh pihak berkuasa sebagai wabak penyakit yang paling teruk di negara ini.

Musim monsun yang sejuk luar biasa memudahkan nyamuk pembawa virus denggi membiak di dalam air yang kotor dan bertakung.

Kementerian Kesihatan kini bergelut untuk membendung penularan penyakit itu dan hospital-hospital telah mengalami lebihan kapasiti pesakit yang meruncing.

Dalam kes yang teruk, denggi menyebabkan pendarahan dalaman yang boleh menyebabkan kematian.

Gejalanya termasuk sakit kepala, loya, sakit sendi dan otot.

Denggi pernah menjadi penyakit bermusim di Bangladesh, tetapi disebabkan monsun yang lebih panas dan lembap disebabkan oleh perubahan iklim, ia telah berlaku lebih kerap sejak wabak pertama yang direkodkan pada tahun 2000.

Kementerian Kesihatan Bangladesh berkata, gelombang jangkitan semasa menyebabkan negara tidak berjaga-jaga, kerana ia disebabkan oleh strain virus yang lebih kuat.

Doktor menyatakan keadaan pesakit denggi semasa merosot jauh lebih cepat berbanding beberapa tahun kebelakangan ini.

Sehingga 20 orang telah meninggal dunia akibat denggi setiap hari sejak dua bulan lalu dan jumlah kematian tahun ini telah melebihi jumlah dalam tempoh 22 tahun yang lalu.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia. berkata, jangkitan denggi telah dilaporkan di semua 64 daerah Bangladesh.

Beratus-ratus pesakit denggi telah mengerumuni hospital di ibu kota Dhaka untuk mendapatkan rawatan tetapi kebanyakan kemudahan itu melebihi kapasiti.

Hospital juga kekurangan cecair intravena, yang penting untuk rawatan kerana pesakit denggi sering mengalami dehidrasi. – Agensi