Pelajar Armita Geravand yang dikatakan koma selepas dipukul oleh polis moral Iran.

TEHRAN – Seorang remaja perempuan Iran yang koma selepas didakwa ditarik oleh anggota polis moral mengalami “mati otak”, kata media kerajaan.

Armita Geravand, 16, rebah selepas menaiki kereta api metro Tehran pada 1 Oktober lalu.

Aktivis menuduh polis moral menyerangnya kerana tidak memakai tudung, tetapi pihak berkuasa menegaskan dia pengsan.

Setakat ini tiada pengesahan mengenai keadaan Armita daripada ibu bapa atau aktivisnya.

Remaja itu dirawat di hospital Fajr Tehran di bawah kawalan ketat.

Ramai rakyat Iran menyamakan kes yang dialami gadis ini dengan kes Mahsa Amini, seorang wanita muda yang meninggal dunia dalam tahanan pada September 2022 selepas ditahan oleh polis moral di Tehran kerana didakwa memakai tudungnya “tidak sempurna”.

Saksi berkata, dia dipukul oleh polis moral, tetapi pihak berkuasa mengaitkan kematiannya berpunca daripada keadaan perubatan yang sedia ada.

Protes antikerajaan, yang masih berlaku, meletus di seluruh negara apabila Amini meninggal dunia selepas tiga hari koma.

Beratus-ratus orang telah terbunuh dan beribu-ribu ditahan dalam tindakan keras oleh pasukan keselamatan.

Rakaman CCTV yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa Iran menunjukkan Armita Geravand, dengan rambutnya tidak ditutup, menaiki kereta api di stesen Shohada Tehran bersama dua gadis lain.

Sejurus kemudian, salah seorang gadis itu berundur keluar dari kereta api dalam keadaan membongkok.

Dia dan beberapa penumpang lain kemudian dilihat membawa Armita yang tidak sedarkan diri sebelum membaringkannya di atas platform.

Tiada rakaman dari dalam kereta api atau pintu masuk ke stesen dikeluarkan.

Kumpulan hak asasi manusia Hengaw, yang memberi tumpuan kepada etnik minoriti Kurdish Iran, mendakwa Armita “diserang secara fizikal oleh pihak berkuasa… atas apa yang mereka anggap sebagai tidak mematuhi ‘hijab’ wajib”. “Akibatnya,” tambahnya, “dia mengalami kecederaan parah.”

Bagaimanapun, pengarah urusan metro Tehran menafikan terdapat “sebarang konflik lisan atau fizikal” antara Armita dan “penumpang atau eksekutif metro”.

Hengaw kemudian menyiarkan di media sosial apa yang dikatakan gambar Armita tidak sedarkan diri di hospital.

Gambar itu menunjukkan seorang gadis berbaring telentang di atas katil dengan kepala berbalut dengan tiub pernafasan.

Pada hari Ahad, penyiar negeri IRINN melaporkan Armita kini mati otak walaupun kakitangan perubatan sedang berusaha merawatnya.

Lapan hari lalu, Hengaw berkata, remaja itu masih koma dan keadaannya tidak menunjukkan tanda-tanda peningkatan.

Dalam perkembangan berasingan pada Ahad, Mahkamah Revolusi menjatuhkan hukuman penjara yang panjang kepada dua wartawan wanita yang melaporkan kematian Mahsa Amini tahun lalu.

Niloufar Hamedi dan Elaheh Mohammadi masing-masing dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun dan enam tahun selepas disabitkan kesalahan “bekerjasama dengan kerajaan Amerika yang bermusuhan” dan “bersubahat menentang keselamatan negara”, kata agensi berita negara Irna.

Wanita itu menafikan tuduhan itu dan menegaskan bahawa mereka hanya melakukan kerja mereka.

Hamedi, seorang wartawan akhbar Sharq, merakam gambar bapa dan nenek Mahsa Amini berpelukan di hospital selepas mengetahui kematiannya.

Dia menyiarkannya di Twitter dengan kapsyen: “Pakaian hitam berkabung telah menjadi bendera negara kita.”

Mohammadi, wartawan akhbar Hammihan, pula menyiarkan cerita tentang pengebumian Amini di kampung halamannya Saqqez.

Dia menggambarkan bagaimana ratusan orang yang berkabung menjerit “Wanita, kehidupan, kebebasan”, yang menjadi salah satu slogan utama protes. – Agensi