Joseph Emerson

SAN FRANCISCO – Seorang juruterbang yang tidak bertugas didakwa dengan 83 pertuduhan cubaan membunuh selepas dia didakwa cuba mematikan enjin dengan menarik pemegang alat pemadam api pada penerbangan Alaska Airlines.

Tindakannya boleh menyebabkan kedua-dua enjin penerbangan Alaska Airlines 2069 itu terhenti.

Suspek ketika kejadian duduk di kokpit penerbangan Alaska Airlines – di belakang kapten dan pembantu juruterbang pertama, menurut satu kenyataan syarikat penerbangan.

Dokumen polis menamakan suspek sebagai Joseph David Emerson, 44.

Penerbangan itu dalam perjalanan dari Everett, Washington, ke San Francisco, California, dengan 80 penumpang.

Pesawat itu kemudian dilencongkan Portland, Oregon selepas berlaku ‘ancaman keselamatan’ dan suspek telah ditahan tanpa sebarang insiden.

Alaska Airlines dalam satu kenyataan berkata, juruterbang yang tidak bertugas itu lompat dek penerbangan, apabila dia “tidak berjaya cuba mengganggu operasi enjin.”

Kejadian itu dilaporkan oleh anak kapal kepada kawalan trafik udara.

Dalam rakaman komunikasi kawalan trafik udara, salah seorang juruterbang kedengaran berkata: “Kami mempunyai lelaki yang cuba mematikan enjin dari kokpit,  tetapi dia gagal menyebabkan sebarang masalah di belakang. sekarang.”

“Saya rasa dia sudah tenang,” tambah juruterbang itu.

Juruterbang itu kemudian meminta kehadiran polis “sebaik sahaja kami selamat mendarat”.

Penerbangan yang dikendalikan oleh Horizon Air itu dijadualkan berlepas pada jam 4.25 petang waktu tempatan dan tiba di San Francisco pada 19:30.

Bagaimanapun, penerbangan itu dilencongkan ke Portland dan akhirnya berlepas dari sana ke destinasi pada jam 7.18

Penumpang Aubrey Gavello memberitahu ABC News mereka yang berada di dalam pesawat tidak mengetahui apa-apa yang tidak kena dengan penerbangan itu sehingga pramugari mengumumkan bahawa pesawat itu perlu mendarat dengan segera.

Gavello memberitahu, dia terdengar seorang pramugari memberitahu suspek: “Kami akan baik-baik saja, tidak apa-apa, kami akan turunkan anda dari pesawat.”

“Jadi saya benar-benar fikir ia adalah kecemasan perubatan yang serius,” katanya.

Seorang penumpang lain memberitahu, kabin kru mengendalikan situasi berkenaan secara profesional dan para penumpang tidak menyedari krisis itu. – Agensi