Umat Islam berhimpun bagi protes serangan kejam Israel keatas hospital di Gaza yang mengakibatkan ratusan rakyat Palestin terbunuh di Bangunan Lembaga Tabung Haji , Kuala Lumpur.. Foto MUHD NA’IM, 20 OKTOBER 2023.

UMAT Islam seluruh dunia bangkit dan merintih serta mengutuk kezaliman zionis Israel. Rintihan tangisan dan laungan mengutuk kekejaman zionis israel kedengaran dari seluruh pelusuk dunia.

Apa pun, ia ibarat kata nasi sudah menjadi bubur. Keluar air mata darah sekali pun sukar untuk diubah kepada asal kecuali dengan pertolongan dan kekuasan Allah S.W.T setelah segala usaha telah dilakukan. Inilah perjuangan Hamas. Semoga berlaku keajaiban seperti di perang badar.

Dalam keadaan kita orang Melayu Islam komited bersolidariti dengan rakyat Palestin, amatlah penting dan wajib kita menghayati dengan penuh keinsafan sampai ke tulang putih demi memastikan apa yang terjadi di bumi Palestin tidak terjadi di negara kita sendiri Malaysia.

Jika berlaku di Malaysia, orang Melayu pribumi akan hilang bumi di mana tempat berpijak dan tempat berteduh.

Ya, Melayu tidak hilang di dunia, tetapi Melayu boleh menjadi pelarian kerana kehilangan tempat asalnya sendiri. Inilah yang terjadi kepada rakyat Palestin. Bukan sahaja hilang tanah dan harta benda, malah di halau keluar dari bumi Palestin dan kanak-kanak serta wanita dan rakyat biasanya sudah 75 tahun di seksa dengan kejam.

Terkini, bom digugurkan di Gaza ibarat air hujan yang jatuh ke bumi, dan menjadi pesta kepada tentera zionis Israel yang mendapat sokongan oleh dajjal-dajjal amerika dan eropah.

Negara-negara Islam dan OIC serta berbagai wadah hanya mampu mengeluarkan kenyataan dan merayu-merayu seperti pengemis.

Raja-Raja Melayu zaman dahulu sebelum merdeka dan sebelum bersetuju menyerah kuasa kepada Sistem Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen telah dengan tegas dan jelas mengeluarkan Pengisytiharan tujuh wasiat Raja-Raja Melayu.

Salah satunya adalah mengenai tanah rizab Melayu, “Kami tinggalkan 50 peratus Tanah Rizab Melayu…”, dan selebihnya, orang Melayu mesti berusaha menambah tanah bagi milik orang Melayu.

Jika tanah rezab Melayu diambil atas sebab-sebab kepentingan awam, ia mesti diganti dengan jumlah keluasan dan nilai yang sama. Ianya termaktub dalam Perlembagaan dan jika tidak di ganti, ianya merupakan satu kesalahan jenayah.

Mengikut rekod, hakikatnya tanah rizab Melayu kini hanya tinggal 12 peratus sahaja. Putra sudah berkali kali meluluskan usul mendesak Kerajaan untuk menubuhkan Suruhanjaya DiRaja (RCI) namun kerajaan memekakkan telinga bagi menentukan status sebenar tanah rizab Melayu dan jumlah sebenar yang tidak di ganti.

Hebatnya dan begitu prihatin serta berpandangan jauhnya Raja-Raja Melayu pada masa itu sehinggakan Askar Melayu juga menjadi salah satu perkara di dalam wasiat Raja-Raja Melayu tersebut. Namun sayang, Askar Melayu semakin mengecil dan namanya juga semakin terhakis.

Pada 1948, berlakulah Deklarasi Balfour yang mengisytiharkan tertubuhnya negara haram Israel yang mendapat sokongan daripada Britain, Perancis dan Amerika Syarikat.

Malangnya, deklarasi itu bukan sahaja tidak mendapat apa-apa persetujuan dari rakyat Palestin malah mereka langsung tidak merujuk atau berunding dengan rakyat Palestin pada masa itu.

Ia seolah-olah negara Palestin ketika itu tidak ada sesiapa yang punya dan mereka bebas untuk memperlakukan apa sahaja dengan sesuka hati mereka.

Inilah dia akar umbi cara pemikiran penjajah Barat. Rakyat Palestin kehilangan tanah mereka sedikit demi sedikit kepada Zionis Israel.

Sehingga hari ini, sudah hampir 75 tahun rakyat Palestin menderita dan saban hari terus di bunuh oleh tentera-tentera Zionist Israel yang kejam, rakus dan tidak berperikemanusiaan.

Zionis Israel bertindak dengan secara terus menerus untuk memperluaskan kawasan negara Israel dan juga menjadikan Baitulmuqadis sebagai sebahagian daripada ibu negara kepada negara haram mereka, Israel. Kedutaan Amerika di Tel Aviv juga berpindah ke Baitulmuqadis.

Sejarah peristiwa rakyat Palestin kehilangan negaranya dan menjadi mangsa kepada Zionis Israel tidak banyak diketahui oleh anak-anak muda Malaysia.

Kita perlu tahu dan fahami sejarah dan pokok pangkal bagaimanakah rakyat Palestin boleh sampai kehilangan negaranya kepada Zionis Israel dan bukan sekadar mengutuk kekejaman dan kezaliman yang sedang berlaku di Gaza sekarang.

Tidak keterlaluan juga sekiranya Putra mencadangkan supaya diwujudkan sebuah mata pelajaran mengenai Masjid Al Aqsa Baitulmuqadis dan Palestin secara khusus di seluruh Sekolah Menengah Kebangsaan negara kita Malaysia.

Ia agar kisah sejarah dan perjuangan rakyat Palestin terus terpahat di naluri kita dan tidak mudah dilupakan pada masa hadapan.

KPM berserta Finas dan Filem Negara juga wajar menerbitkan filem-filem dokumentari mengenai sejarah Palestin di rampas Zionist Israel dengan cara yang mudah untuk difahami.

PUTRA juga merancang untuk mengadakan usrah atau diskusi secara kecil-kecilan untuk semua ahli-ahli Putra untuk mengingatkan lagi kepada semua ahli Putra tentang betapa pentingnya untuk menyediakan payung sebelum hujan.

Laungan dan bertakbir mengutuk Zionis Israel tidak memadai sekiranya apa yg berlaku di bumi Palestin tidak dihayati dan kita tidak memastikan peristiwa yang sama tidak berlaku kepada orang Melayu Pribumi Malaysia.

Temasek sudah hilang menjadi Singapura dan di bandar-bandar dan kawasan perniagaan semua sudah menjadi milik orang lain. Jika terjadi perkara yang sama seperti di bumi Palestin, air mata berdarah sekali pun sudah tidak berguna lagi.

Satu lagi perkara yang kita sama-sama lihat ialah sudah ada beberapa perhimpunan atau demonstrasi yang di adakan oleh pelbagai pihak untuk mengutuk kekejaman Zionis Israel.

Syabas diucapkan kepada semua penganjur dan kepada semua peserta yang mengambil bahagian. Semuanya dengan lantang telah bersuara solidariti bersama Palestin.

Tetapi nampak jelas penganjur-penganjur pula tidak bersolidariti di antara satu sama lain. Masing-masing mahu menonjolkan NGO atau kumpulan masing-masing. Tidak ada kerjasama dengan lain-lain pihak yang tidak sehaluan.

Jika ada tokoh-tokoh yang memberi sokongan yang bukan dari kumpulan mereka, nama-nama tokoh tersebut pun langsung tidak disebut.

Perkara ini berlaku kepada dua orang tokoh terkenal yang bukan sahaja telah hadir ke perhimpunan malah tokoh-tokoh tersebut sanggup naik ke atas ‘pentas’ atau platform penganjur walaupun bukan dari kumpulan mereka sendiri demi untuk menguatkan lagi sokongan dan menunjukkan lagi solidariti.

Namun nama-nama mereka langsung tidak disebut. Ini bukanlah adab dan budaya kita. Dari situ kita sudah boleh nampak keikhlasan masing-masing. Ia amat berbeza sekali dengan sejarah perjuangan pelajar dan belia pada era tahun 70-an dulu.

Keikhlasan di hati masing-masing terutama dari pihak penganjur haruslah sama dengan bibir mulut yg berkata-kata. Allah tidak akan merahmati segala usaha kita jika kita bersifat riak, tidak jujur dan tidak ikhlas dengan niat matlama tetapi lebih kepada hanya untuk meraih publisiti politik.

Sama-samalah kita mengingatkan diri kita semoga ikhlas, jujur dan tidak riak agar Allah akan merahmati apa sahaja usaha yang kita lakukan, Insya-Allah. – MalaysiaGazette

Dr. Ibrahim Ali

Oleh Datuk Paduka Dr Ibrahim Ali

Penulis adalah Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)