Hilman Idham

KUALA LUMPUR – Pemimpin Perikatan Nasional (PN) Selangor mendakwa Belanjawan 2024 yang dibentangkan Menteri Besarnya, Datuk Seri Amirudin Shari dilihat lesu tanpa strategi dan agenda baharu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia, Muhammad Hilman Idham berkata, bajet tahun itu masih bergelut dengan idea-idea lama malah masih terdapat perancangan yang belum berjalan dan diselesaikan.

“Prestasi kerajaan negeri memberi petunjuk Selangor bakal gagal mencapai matlamat Rancangan Selangor Pertama yakni sumbangan 30 peratus kepada KDNK menjelang 2025.

“Tiada strategi digariskan untuk kerajaan negeri mendepani cabaran ekonomi yang cukup mencabar dan sukar pada masa depan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kerajaan Selangor hari ini memperuntukkan sebanyak RM2.53 bilion merangkumi RM1.33 bilion atau 52.6 peratus bagi Perbelanjaan Mengurus dan RM1.2 bilion atau 47.4 peratus untuk Perbelanjaan Pembangunan.

Muhammad Hilman turut berkata, isu struktural dalam belanjawan terbabit masuk tidak ditangani oleh kerajaan pimpinan Amirudin.

Malah jumlah belanja pembangunan amat penting untuk merancakkan ekonomi negeri khususnya ekonomi rakyat kecil, katanya.

“Tanpa suntikan belanja pembangunan yang signifikan, ia tidak akan menjana lonjakan ekonomi yang vibrant,” katanya lagi. – MalaysiaGazette