Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Kerajaan telah meluluskan peruntukan khas bagi membawa pulang kesemua rakyat Malaysia yang terkandas di Laukkaing, Myanmar,

Menurut Kementerian Luar Negeri, peruntukan itu diluluskan setelah mengambil kira situasi genting di Laukkaing, utara Myanmar berikutan perang saudara yang bermula pada 27 Oktober lalu.

“Kementerian Luar Negeri pada masa ini sedang giat membuat persiapan yang sewajarnya bagi proses mengevakuasi kesemua warganegara Malaysia yang terkandas.

“Pelaksanaan proses evakuasi ini walaubagaimanapun adalah tertakluk sepenuhnya kepada kelulusan oleh pihak-pihak berwajib di negara Myanmar dan Republik Rakyat China,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurutnya, Wisma Putra dimaklumkan terdapat 109 orang warganegara Malaysia terkandas di negara itu dan kebanyakan mereka dipercayai adalah mangsa sindiket penipuan tawaran pekerjaan di luar negara.

Pada awal bulan ini, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyuarakan kebimbangan mengenai pertempuran sengit di antara junta tentera dan pakatan kumpulan etnik minoriti di utara Myanmar.

PBB berkata, pertempuran semakin sengit sejak minggu lalu merentasi negeri Shan yang berhampiran dengan sempadan China. – MalaysiaGazette