Abdel-Salam

TEL AVIV – Pejuang Houthi di Yaman berikrar untuk meneruskan serangan ke atas kapal berkepentingan Israel yang melalui selat Laut Merah walaupun berhadapan ancaman daripada Amerika Syarikat dan sekutu.

Ketua perunding dan jurucakap Houthi, Mohammed Abdel-Salam berkata, pakatan 10 negara yang diketuai AS untuk mengawal Laut Merah tidak memberi sebarang kegentaran terhadap kumpulan tersebut.

“Pakatan yang dibentuk oleh Amerika adalah untuk melindungi Israel dan metenterakan laut tanpa sebarang justifikasi, tidak akan menghalang Yaman daripada meneruskan operasi sahnya untuk menyokong Gaza.

“Sesiapa yang ingin meluaskan konflik mesti menanggung akibat daripada tindakannya,” tulis Abdel-Salam di platform media sosial X.

Dalam tempoh empat minggu lalu pejuang Houthi telah menyerang atau merampas kapal komersial sebanyak 12 kali dan masih menahan 25 anggota MV Galaxy Leader sebagai tebusan di Yaman.

Beberapa syarikat gergasi telah berhenti menggunakan Laut Merah termasuk syarikat Perkapalan Mediterranean gergasi Itali-Swiss, CMA CGM Perancis, Hapag-Lloyd Jerman, Euronav Belgium, gergasi minyak BP, dan A.P Moller-Maersk Denmark..

Firma perkapalan Taiwan, Evergreen juga menggantung penghantaran kargo Israelnya berkuat kuasa serta-merta.

Salah satu syarikat kapal tangki terbesar di dunia, Frontline juga sedang mengubah laluan kapal dan “hanya akan membenarkan perniagaan baharu” yang boleh dihalakan melalui Tanjung Kebaikan Afrika Selatan. Harapan.

Sebuah lagi syarikat perkapalan antarabangsa, Maersk memutuskan untuk mengalihkan laluan kapalnya yang telah dijeda selama beberapa hari di luar selat dan Laut Merah dan menghantarnya mengelilingi Afrika melalui Tanjung Harapan.

Hapag-Llyod juga mengambil langkah sama dengan dua kapalnya, MV Zenith Lumos dan MV Zeus Lumos akan meninggalkan Jeddah, Arab Saudi, dalam laluan mereka “dan transit melalui Tanjung Harapan.”

AS sebelum ini mengumumkan kerjasama 10 negara untuk memberi perlindungan kepada kapal-kapal perdagangan untuk melalui Laut Merah dan Teluk Aden.

United Kingdom, Bahrain, Kanada, Perancis, Itali, Belanda, Norway, Seychelles dan Sepanyol merupakan negara sekutu terbabit.- Agensi