Keadaan pesawat yang musnah selepas terbakar di Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda. Foto CNN

TOKYO – Sebanyak 300 penerbangan terpaksa dibatalkan susulan nahas yang berlaku antara pesawat pengawal Pantai Jepun dan Japan Airlines (JAL) di Lapangan Terbang Haneda Tokyo semalam.

Nahas itu memaksa lapangan terbang menutup semua landasan selama beberapa jam pada petang Selasa, menyebabkan pembatalan 226 penerbangan ke dan dari Haneda, menjejaskan lebih 40,000 penumpang.

Walaupun pembukaan semula tiga landasan pada hari Rabu, kira-kira 100 penerbangan masih dijangka dibatalkan, mengganggu rancangan perjalanan 19,000 penumpang.

Lebih kurang jam 6 petang, waktu tempatan pada hari Selasa, pesawat Airbus A-350 JAL dari Lapangan Terbang New Chitose di Wilayah Hokkaido mendarat di landasan C Haneda apabila pesawat Pengawal Pantai MA-722, Bombardier Dash-8, berlanggar dengannya, dengan kedua-dua pesawat dan terbakar.

Rakaman televisyen pada hari Selasa menunjukkan letupan besar kebakaran meletus dari sisi pesawat JAL ketika ia berada di landasan.

Kawasan sekitar sayap kemudian terbakar.

Lima daripada enam anak kapal yang menaiki MA-722 disahkan meninggal dunia, manakala kapten yang berjaya melarikan diri sebelum dilaporkan parah.

Pesawat Pengawal Pantai, yang dimiliki oleh pangkalan Lapangan Terbang Haneda, sedangdi landasan untuk mengangkut barangan bantuan bagi kawasan yang dilanda gempa bumi di Niigata selepas beberapa siri gegaran sehingga 7.6 magnitud melanda tengah Jepun pada petang Isnin, menurut Coast Jurucakap pengawal Yoshinori Yanagishima.

Sementara itu, kesemua 367 penumpang dan 12 anak kapal dalam penerbangan JAL itu berjaya melarikan diri dari pesawat ketika ia terbakar tanpa kecederaan yang mengancam nyawa.

Jabatan Bomba Tokyo berkata, ia mengambil masa lebih lapan jam untuk memadamkan kebakaran.

Pengawal trafik udara Haneda telah membenarkan pesawat penumpang itu mendarat di landasan sebelum nahas itu berlaku, dan telah mengarahkan pesawat pengawal pantai untuk “berada di landasan,” lapor penyiar nasional NHK, memetik sumber dengan kementerian pengangkutan Jepun.

Lembaga Keselamatan Pengangkutan Jepun berkata, punca kemalangan dan memeriksa serpihan pesawat sedang disiasat. – Agensi