Mahathir Mohamad
Dr Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR – Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan anaknya, Mirzan diugut dengan hukuman penjara selama lima tahun.

Bekas Perdana Menteri itu mendakwa, perkara itu padanya satu kezaliman terhadap musuh politik.

“Anak saya didakwa dengan ugutan jikalau dia buat apa-apa tindakan yang pendakwa anggap bertentangan dengan dakwaan dia akan dipenjara selama lima tahun.

“Tidak disebut akan di hadap ke mahkamah. Inilah reformasi.

“Di luar (sebelum menjadi) kerajaan cakap tentang kezaliman pihak berkuasa,” katanya dalam satu kenyataan berjudul ‘Tuduh… tak perlu bukti’ lewat petang tadi.

Semalam, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengarahkan Mirzan mengisyitharkan segala aset alih dan tidak alih yang berada di dalam pegangannya sama ada di dalam atau di luar negara dalam tempoh 30 hari daripada tarikh notis tersebut.

Arahan terbabit dibuat SPRM setelah suruhanjaya terbabit menyerahkan notis perintah di bawah Seksyen 36(1)(b) Akta SPRM 2009.

Mengakhir kenyataan itu, Dr Mahathir mendakwa SPRM tidak pula melakukan siasatan terhadap individu-individu yang menyokong kerajaan sekarang.

Malah. katanya, ramai penyokong kerajaan yang disebut dalam Kertas Pandora tidak disiasat.

“Kalau sokong jadi kawan. Perbicaraan mahkamah pun boleh dihenti.

“Ramai nama penyokong kerajaan dalam Pandora Papers seperti Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid  Hamidi, Ahli Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen dan Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, tidak disiasat, jauh sekali dari didakwa.

“Terdapat juga nama beberapa ahli perniagaan seperti Lim Kok Thay, Mahmud Bekir, Tiong Hiew King, Larry Low Hock Ping, Datuk Yamani Hafez Musa dan mendiang Tan Sri G Gnanalingam dalam Pandora Papers.

“Inilah keadilan reformasi,” sindir veteran polituik itu sinis.

Untuk rekod, Pandora Papers dan Panama Papers ialah satu kebocoran data yang memetik pembukaan akaun luar pesisir yang melibatkan bekas dan pemimpin masa kini di seluruh dunia, termasuk Malaysia.

Beberapa ahli politik Malaysia dinamakan dalam dua kertas itu. – MalaysiaGazette

2 Komen

  1. Melayu mudah lupa…
    Kerajaan perpaduan telah melakukan pemisahan dengan tidak mencampuri urusan pihak berkuasa dalam penyiasatan kes. Zaman campurtangan politik sedang menuju pengakhiran.
    Setiap sen hasil penyelewengan Dan pengkhianatan terhadap harta rakyat Dan negara mesti dikembalikan.

  2. Haaaa mana nak lari? Anak beranak kaki sakau ni mmg kebal sejak dulu..rakyat tak sabar nak tgk korang kena humban kat Sg Buluh..mereput laa ko dlm penjara

Comments are closed.