Stesen Kereta Api Yongsan Seoul menunjukkan ujian tembakan pertama Korea Utara bagi peluru berpandu pelayaran strategik baharu "Bulhwasal-3-31" pada 25 Januari 2024. Foto DPA

SEOUL -Korea Utara terus meningkatkan ketegangan selepas melepaskan beberapa peluru berpandu pada Ahad, kata tentera Seoul.

Pelancaran itu dibuat hanya beberapa hari selepas Pyongyang melancarkan beberapa peluru berpandu jelajah ke arah Laut Kuning, yang dikatakan sebagai ujian pertama bagi generasi baharu peluru berpandu jelajah strategik.

Pyongyang telah mempercepatkan ujian senjata pada tahun baharu, termasuk ujian yang dipanggil “sistem senjata nuklear bawah air” dan peluru berpandu balistik hipersonik bahan api pepejal.

“Tentera kami mengesan beberapa peluru berpandu yang tidak dapat dikenalpasti dilepaskan berhampiran perairan sekitar kawasan Sinpo Korea Utara pada 8 pagi hari ini,” kata Ketua Turus Bersama dalam satu kenyataan.

JCS berkata, pelancaran itu sedang dianalisis oleh pihak berkuasa perisikan Korea Selatan dan Amerika Syarikat sambil menambah ia “memantau dengan teliti pergerakan dan aktiviti tambahan Korea Utara”.

Tidak seperti peluru berpandu balistik – ujian peluru berpandu jelajah tidak diharamkan di bawah sekatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa terhadap Pyongyang.

Peluru berpandu pelayaran cenderung digerakkan dengan jet dan terbang pada ketinggian yang lebih rendah daripada peluru berpandu balistik yang lebih canggih, menjadikannya lebih sukar untuk dikesan dan dipintas.

Pada Khamis, Korea Utara berkata, ia telah menjalankan ujian pertamanya terhadap generasi baharu peluru berpandu pelayaran strategik yang sedang dibangunkannya, Bulhwasal-3-31 sehari sebelumnya.

Ujian itu adalah “satu proses pengemaskinian berterusan sistem senjata dan aktiviti tetap dan wajib”, kata agensi berita negara KCNA.

Ia tidak menyatakan berapa banyak peluru berpandu yang ditembakkan.

“Tembakan ujian itu tidak memberi kesan kepada keselamatan negara jiran dan tiada kaitan dengan keadaan serantau,” kata agensi itu. – Agensi