Menteri Israel yang gembira dengan kemusnahan di Gaza.

TEL AVIV – Tekad Israel untuk membina penempatan haram di Gaza disuarakan oleh 12 menteri dalam satu persidangan yang diadakan pada Ahad.

Menteri terbabit bersama 15 ahli Parlimen berikrar di hadapan ribuan penyokong pada malam Ahad untuk membina penempatan Yahudi di tengah-tengah Semenanjung Gaza.

Mereka juga bertekad untuk menghalau semua penduduk Palestin di Gaza untuk keluar daripada wilayah tersebut selepas “perang dengan Hamas” tamat.

Bercakap di tengah-tengah suasana seperti karnival, Menteri Kewangan Bezalel Smotrich, ketua parti ultranasionalis Yahudi, memuji kebaikan mewujudkan penempatan baharu di Gaza.

“Dengan izin Tuhan, kami akan menyelesaikan dan kami akan menang,” kata beliau seperti yang dilaporkan oleh media The Times of Israel.

Menteri Keselamatan Negara, Itamar Ben Gvir, yang merupakan ketua parti ekstrem kanan Otzma Yehudit memberitahu, Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu dan hadirin bahawa sudah tiba masanya untuk pulang ke “Gush Katif”.

Gush Katif adalah nama Yahudi bagi blok penempatan Israel di Gaza.

Smotrich dan Ben Gvir, bersama menteri lain kemudian menandatangani apa yang digelar “Perjanjian Kemenangan dan Pembaharuan Penyelesaian”.

Penandatangan berjanji bahawa mereka akan “membina penempatan Yahudi yang penuh dengan kehidupan” di Semenanjung Gaza.

Menteri Perhubungan, Shlomo Karhi dari Parti Likud yang memerintah Netanyahu juga menyeru untuk membina penempatan di Gaza dan “menggalakkan penghijrahan secara sukarela.”

Beliau berkata, perang yang dikenakan ke atas Israel oleh kumpulan Hamas bermakna orang awam Gaza kini boleh dipaksa untuk meninggalkan wilayah itu.

Rakaman persidangan itu mendapat tindak balas di media sosial, dengan pengkritik menyatakan bahawa menteri kerajaan dan pakatan sedang menari dengan riang ketika perang sedang melanda, puluhan ribu rakyat Israel kehilangan tempat tinggal, tentera dibunuh hampir setiap hari dan 136 tebusan masih ditahan oleh pengganas di Gaza. – Agensi