Gambar hiasan

TOKYO – Toyota menggesa pemilik 50,000 kenderaan lama di Amerika Syarikat (AS) untuk menyelenggara segera inflator beg udara yang dibuat oleh Takata kerana ia boleh meletup.

Nasihat “Jangan Memandu” merangkumi beberapa model pembuat kereta terbesar dunia dari 2003 hingga 2005.

Sejak 2009, lebih 30 kematian telah dikaitkan dengan inflator beg udara yang dihasilkan oleh Takata.

Toyota berkata, “jika beg udara dipasang, bahagian dalam berkemungkinan besar meletup dan mengeluarkan serpihan logam tajam”.

Kenderaan terbabit ialah Corolla model 2003-2004, Corolla Matrix 2003-2004, dan RAV4 2004-2005.

Isu serius dengan inflator beg udara Takata telah menghasilkan penarikan balik keselamatan industri motor terbesar dalam sejarah, melibatkan lebih 100 juta produk dan lebih 20 pembuat kereta.

Selepas lebih sedekad nasihat penarikan balik, tindakan undang-undang dan siasatan jenayah di AS, Takata memfailkan muflis pada 2017.

Asetnya telah dijual kepada Sistem Keselamatan Utama milik China, dengan harga kira-kira AS$1.6 bilion (£1.3 bilion).

Ini bukan satu-satunya isu yang dihadapi Toyota dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Minggu ini, gergasi kereta Jepun itu menggantung penghantaran beberapa kenderaan kerana penyelewengan dalam ujian pensijilan untuk enjin diesel, yang dibangunkan oleh Toyota Industries.

Siasatan mendapati pekerja Toyota Industries memanipulasi ujian output kuasa kuda.

Enjin yang terjejas digunakan dalam 10 model yang dijual di seluruh dunia, termasuk van Hiace dan kenderaan utiliti sukan Land Cruiser, kata Toyota.

Toyota juga sedang berusaha untuk menyelesaikan kes salah laku di pakar kereta kecil Daihatsu, selepas ia mengaku memalsukan ujian keselamatan sejak lebih tiga dekad.

Akhir tahun lalu, ibu pejabat Daihatsu diserbu oleh Kementerian Pengangkutan Jepun dan penghantaran global kenderaan itu digantung.

Kerajaan Jepun sejak itu telah membatalkan pensijilan tiga model Daihatsu. – Agensi