seekor beruang hitam dikesan di Joetsu, Niigata, Jepun. Foto Kyodo

TOKYO – Panel Kementerian Alam Sekitar Jepun mencadangkan pengenalan pemusnahan beruang yang disubsidi kerajaan ekoran serangan ke atas manusia melonjak tertinggi tahun ini, lapor Kyodo News.

Katanya, beruang perlu diletakkan dalam “spesies hidupan liar yang ditetapkan untuk program kawalan dan tangkapan” yang menyediakan pembiayaan negeri untuk memusnahkan spesies tertentu.

Pada masa ini, hanya rusa dan babi menjadi sasaran di bawah program itu, menurut laporan itu.

Panel pakar berkata, populasi beruang semakin meningkat dan julat beruang semakin berkembang, menyebabkan banyak serangan beruang berlaku.

Apatah lagi, berlaku pengurangan bilangan pemburu dan pekerja perhutanan.

Pakar menggesa majlis perbandaran untuk mewujudkan pengezonan tanah yang jelas untuk membahagikan habitat haiwan daripada kawasan tempat tinggal manusia sambil memantau saiz populasi haiwan untuk memastikan ia kekal pada tahap yang sihat, kata laporan itu.

Namun, beruang hitam Asia yang berasal dari wilayah Shikoku di barat Jepun harus dilindungi kerana spesies itu terancam, tambah panel itu.

Terdapat sejumlah 197 serangan beruang di 19 wilayah antara April 2023 dan Januari 2024 yang menyebabkan 218 korban, termasuk enam orang terkorban, semuanya mencatat rekod tertinggi sejak penyimpanan rekod bermula pada fiskal 2006, menurut kementerian. – Agensi