Benjamin Netanyahu bergambar bersama tentera Zionis.

GAZA – Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu didakwa menghalang sebarang usaha untuk mencapai perjanjian gencatan senjata dengan Hamas, kata sumber Palestin pada hari Selasa.

“Netanyahu enggan menghentikan pencerobohan ke atas Gaza atau berundur dari kawasan itu.

“Netanyahu juga menolak kepulangan penduduk yang dipindahkan ke utara Gaza atau terlibat dalam mana-mana perjanjian pertukaran tebusan-banduan sebenar,” menurut sumber kepada agensi berita Anadolu.

Menurut sumber itu, pengantara Mesir dan Qatar “kecewa dengan percubaan Netanyahu untuk mengganggu sebarang perjanjian.”

“Pendirian dan tindak balas Israel terhadap pengantara adalah negatif dan menimbulkan banyak halangan,” kata sumber lagi.

Selasa lalu, Qatar menuduh Netanyahu cuba memanjangkan perang di Semenanjung Gaza.

Ketua Hamas, Ismail Haniyeh tiba di Mesir Selasa lalu untuk perbincangan mengenai serangan Israel di Semenanjung Gaza.

“Lawatan Haniyeh ke Mesir berlaku di tengah-tengah percubaan oleh Netanyahu untuk mengelak daripada sebarang perjanjian,” kata sumber itu.

Hamas menuntut serangan Israel di Gaza dihentikan sebagai balasan kepada sebarang perjanjian tebusan dengan Israel.

Hamas dipercayai menahan lebih 130 tebusan Israel selepas melakukan serangan rentas sempadan 7 Oktober 2023 ke atas Israel.

Israel sejak itu telah menyerang Semenanjung Gaza.

Serangan Israel secara berterusan telah membunuh hampir 29,195 dan mencederakan kira-kira 69,170 dengan kemusnahan besar-besaran. – Agensi